sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

מערכת החינוך הישראלית כמעט שאינה מפגישה בין בעלי לקויות לבין תלמידים ' רגילים ' . בגן ובכיתות היסוד זה קורה יותר , אך ככל שחולפות השנים ובני המחזור מגיעים לשלב בית הספר התיכון , מאבדים תלמידי החינוך המיוחד את מקומם בתוך המסגרת . מדוע ? אולי מחשש שיפגעו באחוזי הזכאות לבגרות ? אולי כי ההכלה דורשת מאמץ ? אולי זו בעיה של היערכות לוגיסטית , אולי בעיה של הנגשה . . . . ואולי זה מפני שמתייחסים אליהם כ ' פרויקט ', כזוללי אנרגיה בית ספרית . חכמי התלמוד , במסכת נדרים , מספרים את כל הסיפור על רגל אחת : " ארבעה חשובין כמת : עני , ומצורע , וסומא , ומי שאין לו בנים . . . וסומא — דכתיב : " במחשכים הושיבני כמתי עולם " ) תלמוד בבלי מסכת נדרים דף ס " ד עמוד ב ' ( . אני מבקש להתייחס אל הסומא כמייצג אנשים עם מוגבלויות לסוגיהן . הגדרתו של הסומא כמת עלולה להתפרש בכמה אופנים שונים : ראשית , יתכן שחז " ל בקשו לתאר את חומרת הלקות . יתכן שרצו לעורר את רחמיהם של אחרים . אולם הסברים אלה מחייבים אותנו להצביע — מה מייחד את הלוקים בבעיות הללו , הנחשבים כמתים , על פני לקויות אחרות ? מה הייתה הסיבה שהובילה את חז " ל לקבוע שהללו חשובים כמת ? נראה שמה שמשותף לעני , למצורע , לעיוור ולחשוך הילדים הוא ההדרה מן החברה . כל אלו הם בנים שהחברה מתבוננת עליהם בעין עקומה , שמקומם בחברת הרבים לא מובטח . הם תמיד צריכים להתנצל , לבקש , לקוות . כך הופכים חייהם ללא חיים , לבקש ולהתחנן על זכויות בסיסיות שווה להמתת המהות שבחיים — הזכות להיות אדם שווה . במקרים רבים , ילדי החינוך המיוחד אינם חלק מ " הבית . " באים אליהם בימי חג ומועד כדי " לשמח אותם " ; פוגשים בהם במסגרת שעת מחויבות אישית ; אולי אפילו " מביאים " ילד אחד או שניים דברי הקדמה ט

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help