sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מחקר מדיניות 185 | מנגנון החריגה ( "פסקת ההתגברות" ) — בין קנדה לישראל או מסעיף חוק כלשהו, בכוחה לתקן את החוקה, במגבלות מסוימות, בתיקון חוקתי ספציפי . לכאורה, תיקון חוקתי ספציפי הוא אקט פוגעני יותר כלפי זכויות האדם מאשר מנגנון חריגה, שכן התיקון החוקתי נעשה ברמת הרשות המכוננת, ופעמים רבות הוא קבוע ולא מוגבל בזמן . עם זאת, כפי שאראה להלן, לכנסת רתיעה מבורכת משינויים חוקתיים הפוגעים בזכויות האדם, ולכן הסיכוי לשימוש אנטי-זכותי בתיקון החוקתי קטן מן הסיכוי לשימוש אנטי-זכותי במנגנון החריגה . בכל אלו ישראל שונה מקנדה, ערש מנגנון החריגה . בקנדה כוחו של כל בית מחוקקים מוגבל מלכתחילה וקיימים בלמים נוספים על כוחם של בתי המחוקקים, ולכן הסכנות הטמונות במנגנון חריגה אינן רבות כבישראל . נוסף על כך, אף לא אחד מבתי המחוקקים הקנדיים מוסמך לתקן את החוקה לבדו, ולכן האפשרות של תיקון חוקתי ספציפי אינה קיימת . סדר הדברים יהיה כדלהלן . מבוא זה הוא הפרק הראשון במחקר המדיניות . הפרק השני יציג את שלושת הטיעונים המרכזיים התומכים במנגנון חריגה, בישראל או בקנדה . תחילה, הטיעון שיש צורך להמעיט את משקלן היחסי של זכויות האדם, ומנגנון החריגה מאפשר המעטה כזו . שנית, הטיעון שיש לאפשר למחוקק השתתפות בשיח על יצירת הנורמות החוקתיות , ומנגנון החריגה מאפשר השתתפות כזו . שלישית, הטיעון שיש לאפשר למחוקק השתתפות בשיח על פרשנות החוקה , ומנגנון החריגה מאפשר השתתפות כזו . אראה כי מתוך טיעונים אלו האחד פגום א-פריורי, השני אינו מתאים למציאות בישראל, ורק אחד עשוי לשמש בסיס עקרוני לאימוצו של מנגנון חריגה בישראל . בפרק השלישי של מחקר המדיניות אטען כי אף אם ניתן להצדיק עקרונית מנגנון חריגה, אימוצו של המנגנון יוצר שלוש סכנות . ראשית, הסכנה שבמנגנון ייעשה שימוש עריץ, דהיינו שימוש הפוגע בזכויות האדם פגיעה חמורה במיוחד ; שימוש שמטרתו להדיר פרטים או מיעוטים ; שימוש המבקש להשתיק מתנגדים ; או שימוש הפוגע במבנה הדמוקרטי של השיטה — הן בהיבט זכויות האדם והן בהיבט המוסדי . שנית, הסכנה שבמנגנון ייעשה שימוש תכוף, כך שההגנה החוקתית על זכויות האדם ועל שלטון החוק תהיה רק להלכה אך לא למעשה . שלישית, הסכנה שעצם קיומו של המנגנון — גם אם לא ייעשה בו שימוש — יגרום להשפעה מצננת על פסיקותיו החוקתיות של בית המשפט העליון ועל מנגנוני

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help