sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 185 | מנגנון החריגה ( "פסקת ההתגברות" ) — בין קנדה לישראל מנגנון החריגה בחוק-יסוד : חופש העיסוק מאפשר לא רק חקיקה מחדש של חוק שנפסל, אלא גם חקיקה מראש של חוק כחוק חורג, כך שהוא יהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית . חלק מן ההצעות להוספת מנגנון חריגה לעוד חוקי יסוד הולכות בדרך זו ; הצעות אחרות הן למנגנון חריגה המאפשר רק חקיקה מחדש של חוקים לאחר שנפסלו, אבל לא מניעה מראש של ביקורת שיפוטית . הרעיון של מנגנון חריגה שאוב מסעיף 33 לצ'רטר הקנדי לזכויות וחירויות . בגרסתו הקנדית המנגנון מאפשר לחסן חוקים מביקורת שיפוטית גם מראש ולא רק לאחר שנפסלו . עם זאת, הוא מאפשר חריגה רק מחלק מהוראות החוקה העוסקות בזכויות האדם, ולא מכולן . הוא מאפשר חריגה מחירויות היסוד ( סעיף 2 לצ'רטר — חופש המצפון, הדת, הביטוי, ההתאספות וההתאגדות ( , מן הזכויות המשפטיות ( סעיף 7 ) ומן הזכות לשוויון ( סעיף 15 ) . המנגנון אינו מאפשר חריגה מן הזכות לבחור ולהיבחר ( סעיף 3 ) , מחופש התנועה ( סעיף 6 ) ומזכויות החינוך של מיעוטים ( סעיפים 16 - 23 ) . הצ'רטר כולל גם הוראה הקובעת כי למרות כל האמור בצ'רטר — כולל מנגנון החריגה — זכויות הצ'רטר תוענקנה לגברים ולנשים באופן שוויוני ( סעיף 28 ) . נוסף על כך, היות שזכויותיהם של בני האומות הראשונות אינן כלולות בצ'רטר אלא בחלק אחר של החוקה ( סעיף 35 ) , גם זכויות אלו אינן ניתנות לחריגה . זאת ועוד, המנגנון אינו מאפשר חריגה מסעיפי החוקה שעוסקים במבנה המשטר, בסמכויותיהן של רשויות השלטון ובחלוקת הסמכויות בין השלטון המרכזי לפרובינציות . גם על פי המנגנון הקנדי הצהרות חריגה מוגבלות בזמן . במחקר מדיניות זה אטען כי מנגנון החריגה אינו מתאים למדינת ישראל . ראשית , שלושת הטיעונים העקרוניים שהוצגו בתמיכה במנגנון חריגה אינם עומדים . על פי הטיעון הראשון, מטרתו של מנגנון החריגה היא "לאזן" את השפעתן של זכויות האדם על המשפט . זהו טיעון חלש . הטענה שזכויות האדם מפריעות לנציגי הרוב לממש את רצונם אינה טענה בעד מנגנון חריגה ; היא טענה נגד רעיון זכויות האדם . הטיעון השני בעד מנגנון חריגה מקבל את מעמדם הרם של זכויות האדם ושל עקרון שלטון החוק, אולם על פיו מנגנון חריגה נחוץ כדי לאפשר לכנסת השתתפות ביצירת הסדרים חוקתיים . אין לשלול טיעון זה על הסף, אולם הוא אינו מתמודד עם סכנת עריצות הרוב . הטיעון השלישי הוא שמנגנון חריגה נחוץ כדי לאפשר השתתפות של המחוקק בפרשנות החוקה . גם

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help