sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תקציר 11 "העברת הצעירים ממצב של תלות ונזקקות לאחריות על חייהם ועתידם" ; "פיתוח אישי מתוך מעורבות אזרחית" וכדומה . ( 3 ) בוגרי התוכניות משתלבים בשיעור גבוה יחסית באקדמיה בישראל, ומעורבים יותר מהמקובל בחברה האזרחית . תחשיבי עלות – תועלת של תוכניות דומות מראים כי ככלל קיים פוטנציאל כלכלי בבניית מסלולים אלו, היות שהם נותנים תשואה חיובית לפרט ולמשק, כתלות בשיעור הגידול בהשתלבות בתעסוקה ובגובה השכר . ( 4 ) יש הסכמה רחבה בקרב הוגי ומפעילי התוכניות בדבר נחיצותן של תוכניות שנת מעבר לכלל הצעירות והצעירים מהחברה הערבית והצורך במיסודן כהמשך ישיר ושגרתי של הלימודים בתיכון . יש לציין כי לנוכח ההתנגדות ההיסטורית של המנהיגות הערבית לשירות הלאומי-אזרחי מטעם המדינה, התוכניות פועלות במנותק ממנו, והעמדה הרווחת היא כי יש לאפשר מגוון מסלולים אלטרנטיביים לצד השירות הלאומי-אזרחי . הדבר נתמך גם בסקר תלמידי י"ב שנערך במסגרת מחקר זה, וממנו עולה כי המוכנות של תלמידים ערבים לשרת בשירות אזרחי מטעם המדינה נמוכה יחסית . ( 5 ) תוכניות שנת מעבר נחוצות הן למצטיינים היכולים להשתלב מייד באקדמיה בישראל, הן לחסרי המעש , בשל האתגרים המשמעותיים של צעירים ערבים בהשתלבות במערכת ההשכלה הגבוהה, במסגרות הכשרה מקצועית ובתעסוקה בישראל . שנת מעבר מתאימה יכולה לסייע בבחירת תחום לימודים ומוסד לימודים מתאים אגב הפחתת שיעורי הנשירה מהאקדמיה והקטנת שיעור הפונים הגבוה יחסית של צעירים ערבים ללימודים אקדמיים במוסדות הרשות הפלסטינית ובחו"ל . לפי נתוני סקר תלמידי י"ב שנערך במסגרת מחקר זה, שיעור ניכר ( כ- % 21 ) אמרו שהם מתכוונים ללמוד לימודים אקדמיים בחו"ל . ( 6 ) מרבית התוכניות הקיימות פועלות 10 חודשים עד שנה במתכונת יומית של 5 ימים מלאים בשבוע, ופונות לאוכלוסיות "חזקות" יחסית . מעט תוכניות מתקיימות במתכונת של שבוע חלקי . בהשוואה לתוכניות שנת מעבר בחברה היהודית, כמו המכינות הקדם-צבאיות, רוב התוכניות מתקיימות במתכונת קבוצתית ומשלבות לימודים פרונטליים עם תכנים חווייתיים, התנדבות בקהילה ויזמות חברתית . מעט תוכניות מתקיימות במתכונת פנימייתית ( בעיקר מחשש

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help