sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 עומר מינקה 4 השוני הסגנוני של פרקים 3 וראיות נוספות . מושבו של שבט דן 5 יז - כא מהפרקים הקודמים מתבטא, בין היתר, בהיבטים האלה : ( 1 ) היעדר שופט ( מצביא ) הגואל את ישראל מהתעמרות הגויים ; ( 2 ) נדירותה של התערבות האל, לעומת דגם ההתערבות האלוהית 6 ( 3 ) אזכורם של אתרי פולחן ממוסדיםשרווח בפרקים הקודמים ; ופעילים שתופעלו לאורך זמן באופן סדיר על ידי כוהנים 7 מקצועיים ( יז 5 ; יח 30 - 31 ; כא 19 ) . 3 . בפרקים יז - יח מתוארת נדידת שבט דן צפונה, ובמקומות אחרים בספר, כגון בשירת דבורה, ישנם זיהויים גאוגרפיים אחרים למושבו של השבט . ראו למשל : רודין – אוברסקי, נספח, 141 ; אמית, שופטים, 288 - 289 . בחירת המספר דווקא בתיאור המקדש הצפוני היא חלק ממאבק אידאולוגי שהתגלע בין תומכי ממלכת יהודה ופולחן מקדשם לבין ממלכת הצפון על אתרי הפולחן שבה . ראו למשל : נאמן, מסע הדנים, 53 ; יאי, ביקורת אידאולוגית, 158 - 161 . 4 . מהפרשנים המסורתיים, למשל : סדר עולם יב, רש"י, רד"ק על אתר . מהחדשים : קויפמן, שופטים, ,56 277 - 281 ; רייך, פילגש בגבעה, 7 - 9 ; אמית, שופטים, 289 . 5 . פירוט אצל בוטלר, שופטים, 372 - 373 . 6 . יוצאות מכלל זה תשובות האל המורות להילחם בשנית ובשלישית בבני בנימין ( שופטים כ ,23 28 ) , הגם שתשובות אלוהיות אלה אינן דומות באופיין להתערבויות האלוהיות שבשאר פרקי הספר ; בשאר הפרקים האל פועל באקטיביות : שולח מלאכים, ממנה נביאים ובאופן כללי הוא דמות יוזמת וחשובה בעלילה . 7 . נראה שתיאור הזבח בבוכים ( שופטים ב 5 ) אינו מלמד על פולחן ממוסד וקבוע כמו זה שמתואר בבית מיכה או בדן . אתר הפולחן בבוכים נוסד אד – הוק אחר התגלות המלאך ( שופטים ב 1 - 4 ) , ומסתבר כי זו הפעם היחידה שהועלה בו זבח . דעה זו אינה דעת אמית ( פולמוס, 267 - 278 ; שופטים, 49 - 50 ) שמצאה באזכור בוכים ביקורת מאוחרת כלפי פולחן בית אל הממוסד . ואולם, אפילו אם יש מקום לזהות כדעתה בין המקומות, ההימנעות מאזכור בית אל בשמה עשויה ללמד דווקא על הימנעות מביקורת . זאת ועוד, מסיפורנו עולה כי האתר בוכים עשוי להיקשר לחרטת העם על פשעיו ולחזרתו בתשובה בעקבות תוכחת המלאך .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help