sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה לפילוסופיה של פני השטח 11 נתונה בו . סערה זו, שהתעוררה בפריז שלאחר מלחמת העולם השנייה וגוועה בשלהי שנות ה – 80 של המאה, ביקשה, בניגוד גמור למבקשים לכפות עליה עמדה רלטיביסטית, להשיב את האמון בכוחה של המחשבה המטאפיזית להבין את העולם, להניע מחשבה על אודות הניסיון האמפירי הפרטי – יחידאי במציאות ועל אודות תפקידו בהתנסות הרוחנית הכוללת . המחשבה הרציונלית היא אירוע הניסיון המודרני, וקשריה עם המציאות נבחנים שוב דרך הפריזמה ההיסטורית הנוצרת באירופה של אמצע המאה, פריזמה מיוחדת במינה שאינה דומה לשום דבר אחר . עמדת המוצא — לא עוד מחשבה אחרי כמו המחשבה שלפני, ההבנה שמשהו פגום בעולם נאור שבו אושוויץ והירושימה הם באפשר — המריצה את העוצמות הפוסט – ניטשיאניות במרחב הדק והשטוח של הנוכחות המטא – היסטורית . ההיסטוריה המעידה על עצמה כעומדת שם עבורי כנקודת המוצא לפילוסופיה מורה על המחשבה ועל המעשה האנושי ) הפוליטי, האמנותי, הגופני ( כמעשה הממשמע באי – היגיון שלו את מה שחסר, את האובדן ואת האי – דרך שיכולה להעמיד עתה את המחשבה האפריורית לביקורת . הביקורת הממשיכה את מה שהעמידו עבורה קאנט והגל כמחשבה, מקדימה מחדש כל מטאפיזיקה שבעתיד, זו השומרת על עצמה במקום שבו לא הצליחה לחרוג מעבר למעמדה המתמיד כ"הקדמה ל . . . " . הפילוסופיה של פני השטח מבקשת להעצים את המחשבה שקדמה לה, את ההקדמה של ההקדמה של המחשבה, להמשיך, ובעיקר לגלות, את מצב האמון בעוצמה של המחשבה ככוח פועל בעולם . לשיטתי, ה פילוסופיה של פריז העמידה לה למטרה להעצים את כוחה של המחשבה לומר את האמת ולהציע אופנים של אפשרויות, לגלות מצבי ביניים קיצוניים שיתהוו כמעין בסיס – לא – בסיס עבור הסובייקט שאחרי המודרניות ; להבעית את הסובייקט שעבורו המרחב שיהיה ראוי לפעול בו בעולם יהיה זה שיוכל באמצעות המחשבה להתערב ולהשפיע על המציאות, כמחשבה שהיא תיאוריה של מעשה . הפילוסופיה של פריז מבקשת יותר מכול ליילד אדם / אישה חכמ / ה, אמנית או אמן 4 שימירו את זה / זו שהומת / ה בטעות בשלהי המודרנה . החיבור המקופל כאן מהווה ניסיון, אולי קיצוני, למימוש המחשבה המכירה במרכזיות הממד הא – הומניסטי בהגותו של ניטשה, כהקדמה וכמבוא לכל מה שיבוא, כאמצעי לאותה האידיאה שביקשה להציג מטאפיזיקה שתאפשר "להעמיד את אפלטון על ראשו" . תוך כדי ביטול וביקורת המהלך הישר וההפוך כאחד, רעיון המשמש עבורי כחוט אריאדנה, אדון שוב בשאלת החזרתו של היידגר לשיח הפילוסופי אחרי ובצל מוראות המלחמה, מתוך הבעייתיות שבקבלת עמדותיו ) תמיכתו בהיטלר מתוך ה"דאגה" העמוקה לאדם ( . הצבת הקיפול בניטשה היא בעצם ניסוח קיפול השואל — איך זה אפשרי, כיצד ניתן להפוך את אפלטון על ראשו, ולמה בעצם אנחנו מצפים, 5 מכיוון שאין תשובה אחידה לשאלה זו,מה יקרה כשאפלטון כבר יעמוד על ראשו ? שאלת היחס בין מובן למשמעות, בין מובן יציב לחוסר מובן, אזי המחשבה מבקשת עתה להביע את תנאי האפשרות העומדים בפניי להעמדת מערך ) dispositif ( מפותל של פרשנות, טווייתה של רשת גדולה דייה כדי לעשות שני דברים : לברר האם וכיצד

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help