sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הזמן של ה'פוסט' 11 האפיסטמולוג הפוליטי הראשון היה אפלטון, אשר סבר ) בדיאלוג המדינה ( כי בדמות המלך – הפילוסוף מאוחדים הידוע ) המצוי ( והפוליטי ) הרצוי ( . רעיון דומה של שלטון המומחים העלה במאה ה – 19 אוגוסט קומט, הסוציולוג הראשון ) 1957 Comte ( . תפיסה דומה בדבר היחס בין פוליטיקה וידע הציעה גם המהפכה הקומוניסטית, אלא שעל פי גרסתה, החזקה על האמת הכוללת נמצאת בידי מעמד הפועלים, אשר מיוצג על ידי המפלגה ) ראו למשל לוקאץ' : 1972 Lukacs ( . לעומת זאת בראשית העת החדשה ערך הפילוסוף רנה דקארט ) דקארט 1950 ( הבחנה חד – משמעית בין הסובייקט המתבונן לבין האובייקט הנתון, והפילוסוף דיוויד יום ) יום 1983 ( הפריד באופן חד – משמעי בין תחומי הרצוי ) המוסר, הצדק ( והמצוי ) ההכרה, האמת ( . בכך פולסה, מצד אחד, הדרך לתפיסת האובייקטיביות והניטרליות של המדע, אם רק תסולקנה מדרכו אמונות הבל למיניהן, כפי שטען מבשר פילוסופיית המדע המודרנית פרנסיס בייקון ) 1986 ( ; מצד אחר, פולסה בכך דרך גם לתפיסה הליברלית של הפוליטיקה, שעל פיה יחידים אוטונומיים מתאגדים סביב אמנה חברתית ) מיל 1958 ( . כנגד הבחנה מודרנית זאת טוען הפילוסוף – היסטוריון הפוסט – מודרני של המדע ברונו לאטור כי המודרניות אמנם נשבעה אמונים להבחנה בין אנשים ) הסובייקטים ( לבין דברים ) האובייקטים ( , אך גם היא, כמו תרבויות אחרות, לא מימשה הבחנה זאת במלואה ) 1993 Latour ( . גישת הפוליטיקה של הידע, או האפיסטמולוגיה הפוליטית, הנידונה כאן היא כינוי אחר למה שמישל פוקו מכנה "משטר האמת" או "משטר השיח" ) פוקו 2005 ( . גישה זאת נבדלת הן מגישת המיזוג בין ידע ופוליטיקה של אפלטון, קומט ולוקאץ' והן מגישת הניתוק ביו ידע ופוליטיקה של דקארט, יום, בייקון ומיל . בדומה לגישה הראשונה, היא מזהה את הזיקה בין המצוי והרצוי, אך בשונה ממנה היא אינה גורסת ישויות בעלות אמיתיות מוחלטת ) זהו ה"מושג" אצל אפלטון האידיאליסט ; ה"עובדה" אצל קומט הפוזיטיביסט ; ה"מכלול" אצל לוקאץ' המרקסיסט ( . בדומה לגישה השנייה, גם גישת הפוליטיקה של הידע מזהה את ההבחנה הנדרשת בין המצוי לרצוי, אך היא סבורה ) כלאטור ( כי אלה תחומים המתקיימים תוך זיקה שיחית הדדית

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help