sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 עינב רוזנבליט לפי הדוקטרינה הבודהיסטית, וכיצד השתוקקות זו מתממשת במחול . לפי תורת בודהא, אחד מהרגלי התודעה האנושית הוא דבקות במקורות עונג וניסיון להדוף את הצער והכאב ; כשחווים עונג משתוקקים שיישאר תמיד, וכשחווים צער מבקשים שייעלם . לשתי החוויות משותפות השתוקקות, רצייה ואי – נחת הנובעת מהשתוקקות בלתי ממומשת . בפרק הראשון אבחן כיצד ההשתוקקות, כמקור לסבל, נוכחת באימוני מחול, וגם מתבטאת באסתטיקה של יצירות מחול עכשווי . אימון במחול דורש פעילות מודעת עם הגוף, אך כזו שהאינטלקט בה הוא משני . הפרק השני בוחן מהי תודעה "בלא מחשבה" - בזן ובמחול ; לגוף ידיעה שאינה שכלית, אלא נובעת מקיומו הממשי מרגע לרגע . הגוף המתנועע אינו חושב על המציאות אלא חווה אותה, ומשום כך המפגש שלו עם הממשות הוא מיידי, בלתי אמצעי ופשוט . ידיעת הגוף במחול עכשווי מקבילה לידיעה הנקנית באימון הבודהיסטי ; אחד מעקרונות הבסיס של בודהיזם מהיאנה הוא ויתור על ניתוח אנליטי של המציאות שנועד להשיג ידיעה רציונלית, לטובת מציאת סוג אחר של ידיעה שמקורה אינו במחשבה אלא בחוויה . הוויה בלא מחשבה היא הוויה הפטורה מסיווג המציאות למושגים . הזן אינו מתנגד לאינטלקט, שעשוי להיות שימושי ביותר בסיטואציות מסוימות, אך אימון זן מאפשר היווכחות ישירה בעובדות הקיום הבסיסיות, גם בלי תיווך האינטלקט . בפרק זה אבאר תחילה את משמעותה של ידיעה בלא – מחשבה זו כעקרון יסוד בתורת הזן ; לאחר מכן אתמקד במילים כאמצעים של התודעה האנליטית, ואַראה באיזה אופן מרוקן המחול העכשווי את המילים מתוכֶן וכך חושף את מוגבלות התודעה האנליטית . בהמשך אתייחס לשפת ה"גאגא" של אוהד נהרין, שמממשת את מושג הזן בלא – מחשבה . בסוף הפרק אציג מושג זן בסיסי נוסף, תודעת אי – שניוּת, שהיא איכות תודעתית הנרכשת באימון זן ומתוארת בפירוט בכתביהם של מורי זן . איכות תודעתית זו מוותרת

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help