sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 עבדאללה טרביה מנין הגיעו חיצי האהבה אל השירה העברית בימי הביניים ? מיוון העתיקה ? משיר השירים המקראי ? ממדבריות חצי האי ערב טרום האסלאם ? מאנדלוסיה ? האם נדע אי פעם לענות על שאלה זו במדויק ? ציור, דימוי ספרותי או קונבנציה נתפסו במחקר לאורך השנים כבעלי מעגל חיים : הם "נולדים", "מתבגרים", ואחר כך, כחלק מתהליך בלתי נמנע, "מזדקנים" ועוברים מהעולם . תפיסה זו מעניקה משמעות גדולה ל"לידה" . תיאור שלבי הלידה איננו אפשרי תמיד, בייחוד כשמדובר בספרות קדומה . הספר שלפנינו מבקש להציע תפיסה אחרת, אבולוציונית, שלפיה נקודת המוצא אינה הלידה, אלא תהליכים של ה"תרבות" : הדימוי, הציור או הקונבנציה והיחסים המורכבים שהם מקיימים עם סביבתם . תהליכי התרבות טמונים ביחסים הנוצרים עם יצירות אחרות ובאופן הקריאה שיחסים אלו מזמנים . עבדאללה טרביה, חוקר שירת ימי הביניים המוסלמית והיהודית, מזמין את קוראיו להרחיב את ידיעותיהם ביחסים המורכבים בין השירה העברית לבין השירה הערבית . 2 אך ההזדמנות אמנם ספרות מחקר ענפה כבר נכתבה בנושא זה, ללמוד דברים חדשים בעינה עומדת . הספר שלפנינו מסכם פרקי מחקר חשובים בשירה הערבית והעברית בימי הביניים ; הוא פורש אותם במלואם בפני הקוראים . "טקסט נעשה מכתיבות מרובות", כתב רולאן בארת ; כתיבות מרובות "הבאות מתרבויות שונות [ . . . ] אך יש מקום אחד שבו ריבוי זה נאסף, והמקום הזה איננו המחבר, אלא הקורא : הקורא הוא אותו מרחב שבו נרשמים כל הציטוטים שמהם עשויה הכתיבה, מבלי שאף אחד מהם ילך לאיבוד ; האחדות של הטקסט איננה במקור, אלא ביעד שלו, אבל היעד הזה אינו יכול יותר להיות אישי [ . . . ] הקורא הוא פשוט אותו מישהו האוסף 2 . ראו להלן, פרק ראשון .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help