sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > וידויי מסך > מבוא

Page:10

10 דנה אמיר תיאורו של המשורר או מוצא השיגיון, האם עומד הוא במבחן המדע ? על כך חייבים אנו להשיב את התשובה שאולי אינה צפויה, כי לאמיתו של דבר ולמרבה הצער, המצב הפוך הוא : המדע הוא שאינו עומד במבחנו של המשורר . לגבי המדע פעור עוד חלל ריק [ . . . ] המשורר מילא את הפער הזה . עדיין אין המדע תופס את משמעות ההדחקה . 2 אם כן, קשרי הגומלין בין הפסיכואנליזה ל"עולם" מתקיימים כל הזמן בשתי רמות המנהלות ביניהן קשרי גומלין : ראשית, העולם, על תוצריו החברתיים, הספרותיים והאמנותיים, מגלם ברמות עומק נסתרות רעיונות פסיכואנליטיים, מהווה הוכחה להם ואף עשוי להרחיב ולפתח אותם . שנית, רמות העומק שנחשפות משנות את משמעות תוצרי העולם . כך הופכת הפסיכואנליזה לפרדיגמת – על, שמסוגלת לחשוף את הדינמיקה הנסתרת של תוצרי החברה, האמנות והתרבות . בעשותה כך, הפסיכואנליזה תורמת לדיסציפלינות החיצוניות לה בה במידה שהיא נתרמת מהן . אכן, בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחסים שבין התוצרים התרבותיים והחברתיים לבין הפסיכואנליזה . העמדה המסורתית הפסיכואנליטית שפרויד הִרבה להשתמש בה הייתה ניתוח התוצרים מעמדה מפרשת ובעלת סמכות . כך הפכו הדמויות והמחבר כאחד למטופלים הנשכבים על הספה, כשתפקיד הפסיכואנליטיקאי הוא לפרש את הדינמיקה הנסתרת שלהם כאילו הוא, הפרשן, מחזיק במפתח הבלעדי לאמת . עמדה זו מחלחלת גם לכתיבה הפסיכואנליטית הרווחת אצל שותפיו של פרויד וממשיכיו עד המחצית השנייה של המאה ה – 20 . בעקבות שינויים בתפיסת האמת ובעקבות הפוסטמודרניזם, במחצית השנייה של המאה ה – 20 פינתה גישה זו את מקומה לגישה בין – תחומית שלפיה 2 . זיגמונד פרויד, "השיגיונות והחלומות בסיפור 'גרדיווה' של ינסן", בתוך : מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה , דביר, ,1997 עמ' 33 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help