sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 שלומי ששון הסובלנות נובעת מתפיסה היררכית שלפיה ישנם רעיונות טובים יותר, ישנם טובים פחות וישנם גם כאלה שהם ממש גרועים . ועדיין, לפי הסובלנות, כולם זכאים לבמה, לכבוד ולחופש פעולה, גם הדעות והרעיונות הגרועים בעינינו . מוכר מאוד הציטוט שנכתב על הגותו של וולטר ( Voltaire ) : אני מוכן להיהרג על זכותך להביע את דעתך המנוגדת לדעתי . ואולם באותה נשימה יש להזכיר גם את פרדוקס הסובלנות, כלומר את השאלה אם יש להיות סובלניים אפילו כלפי חוסר סובלנות . על כך השיב קרל פופר ( Popper ) בשלילה גורפת : סובלנות בלי מצרים מובילה בהכרח להיעלמה של הסובלנות . אם ננהג סובלנות בלי מצרים אפילו באלה שאינם סובלניים, אם לא נהיה מוכנים להגן על חברה סובלנית מפני התנקשות של הלא- סובלנים, או אז יישמדו הסובלניים, והסובלנות עימהם . [ . . . ] לכן עלינו לתבוע לעצמנו, בשם הסובלנות, את הזכות שלא לנהוג סובלנות בחסרי הסובלנות ( פופר 2003 : 618 - 619 ) . נשוב כעת לעולם הערכים החילוני-אידיאולוגי, כדי לגלות מה עוד טמון בו . כמעט אין לחדש בנוגע למושג ההומניזם, שעניינו בראיית האחר או האדם בכלל כבעל ערך שהוא כמעט מקודש . בכך נכללים חירותו וכל שאיפותיו של האדם, ללא שפיטה שרירותית וא-רציונלית של מעשיו ותפיסותיו . ההומניזם היא גישה אנתרופוצנטרית, כלומר גישה ששמה את האדם במרכז . אך מהלך זה אינו מתרחש בוואקום, והוא בא על חשבון האל בסופו של דבר . האנתרופוצנטריות מחליפה את התיאוצנטריות . ההומניזם ביסודו הוא חילוני, הן בשל הרציונליזם והנאורות המתחייבים ממנו והן בשל הפצת ההומניזם כלפי כל אדם באשר הוא . בשונה מההומניזם, הדת מכוונת למשהו שבטי הרבה יותר, גם אם במובן הרחב של המילה, כלומר, לכלל בני אותה דת או זרם דתי . זאת ועוד, ראיית האחר והכבוד כלפיו מחייבים יחס דומה כלפי בעלי החיים . אין כאן

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help