sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 יוהאן גוטפריד הרדר מרוסן בחבלי הציביליזציה . מצד אחד, שבחיו של הרדר מעידים על אחת מתרומותיו המרכזיות למחשבת הנאורות : העיקרון שעל בני האדם לכבד תרבויות שאינן מוכרות להם ולהעריך את תרומתן להיסטוריה האנושית, עמדה המבשרת את רעיון הקוסמופוליטיות . אבל הרדר אינו עוצר כאן . ההערכה שלו לעמים זרים נעוצה בערכים המערערים את מחשבת הנאורות, מכיוון שהרדר שב ומדגיש את החוויה האנושית הראשונית והפראית כמבטאת חיבור מיידי של האדם לטבע - חיבור אשר דהה עם הציבילזציה אשר הקהתה במידה רבה את חושיו של האדם המערבי . פילוסופיית השפה של הרדר, כמו גם האסתטיקה שלו, מוקירות את הביטוי הישיר של רגשות האדם ומנגידות אותם למוסכמות חברתיות הדוגלות בעידון ותירבות של האדם ושל החברה . בקצרה, הרדר יוצא נגד התפיסה שעל החברה להדגיש את מותר האדם מן הבהמה ולהרחיב את הפער ביניהם . נקודת המוצא של המסה היא שלאדם ולחיה יש מהמשותף . ב חיבור על מוצא השפה מפתח הרדר את הרעיון שישנם עמים שאינם משתייכים לציביליזציה ועל כן שפתם עדיין חיה וממלאת את תפקידה הראשוני - ביטוי תחושותיו הקמאיות של האדם ביותר של האדם, ובפרט כאביו . "Mißbildung" הוא המינוח הייחודי שבו משתמש הרדר ב חיבור על מוצא השפה כדי לבקר את השפעתה המזיקה של הציביליזציה על השימוש בשפה . באמצעותו מבקש הרדר לסתור את תפיסת ה"בילדונג" - מונח מפתח נוסף של הנאורות הגרמנית . בקרב הוגים כגון לסינג ומנדלסון מבטא המונח ערך עליון : התפתחות תרבותית תלויית חינוך המשקפת עידון והתרוממות ממצבו הראשוני של האדם - ובאופן מיטונימי, של האומה . הביקורת שמביע הרדר בחיבור היא שתהליכי התירבות ( בתרגום לעברית : תירבות לרעה ) הפכו את השפה למלאכותית, מכיוון שהכפיפו אותה לנורמות חברתיות . טענתו של הרדר שהתירבות מנתק את האדם ממצבו הטבעי יוצאת חוצץ נגד הזרם המרכזי של פילוסופיית הנאורות בתקופתו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help