sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 דיאלוג דרך האין עזה להיאלמות", כלומר ניתן לדבר כאן על תנועת השיר עצמו אל ה'אין', והשני : "השיר עורג אל האחר [ . . . ] הוא מחפש אותו, הוא מפנה עצמו אליו" ( צלאן, 1994 : 136 - 137 ) . צלאן מכוון כאן אל היסוד הדיאלוגי של השירה . מתוך בחינה של העיקר הפואטי הראשון שמציב צלאן, שאלת ההיאלמות, או ה'אין', ניתן לראות שני היבטים שלו בשירתו של צלאן : ה'אין' מופיע כהתנסות של התאיינות הוויה, כהתנסות של שבר ותהום בהקשרם לשואה ולשבר של האדם המודרני בכלל . ומן העבר השני ה'אין' בהקשרו הקבלי, כיש האמיתי, כ'אינסוף' . נראה שהשאלה הגדולה שצלאן מתמודד איתה בשירתו היא שאלת המעבר מהמצב שמרטין בובר קרא לו 'אני-לז', שבו ה'אחר' נתפס כאובייקט, אל מצב של 'אני-אתה' . שאלה זו מופיעה הן במישור התמטי והן במישור האתי-פואטי : השיר עצמו זקוק ל'אחר' שלו, כמו כל ישות היכולה למצוא את עצמה רק דרך ה'אחר', ה'אתה' שלה . בשביל להגיע אל 'אחר' זה ולהפוך אותו מאובייקט ל'אתה' אמיתי, הוא צריך לעבור דרך ה'אין' : וּלְעִתִּים, כְּשֶׁרַק הָאַיִן עָמַד בֵּינֵינוּ, מָצָאנוּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ כֻּלָּהּ זֶה אֶל זוֹ ( צלאן, 1994 : 49 ) . רק במעבר דרך ה'אין' נופלות המחיצות, הקליפות שמפרידות בין האדם לעצמו ובין האדם לזולת . תפקיד ה'אין' הוא לאפשר את התנועה אל ה'אחר', וככזה גם את יסוד השיחה . כך מצליב למעשה צלאן את מושגיו של בובר עם שפה הלקוחה ממחקר הקבלה של גרשום שלום . דרך תנועה זאת אל ה'אחר' הופכת השירה למעשה אתי, מבלי לאבד את הממד הפואטי שלה . תהליכי הטרנספורמציה הללו, המאפשרים הבקעה אל מפגש עם ה'אחר', קשורים באופן הדוק לתהליכי התאיינות או היאלמות .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help