sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 יפתח בן אהרון של השפה" ( 148 : 1983 Chalfen, ) הטענה השנייה היא אמירתו של תאודור אדורנו מ- ,1955 "לכתוב שיר אחרי אושוויץ זה מעשה ברברי" ( 225 : 1995 Felstiner, ) . צלאן הגיב לטענה זו בצורה קשה, גם מכיוון שהיא יוחסה לדעת רבים לשירו "פוגת-מוות" . בשירו "דבר גם אתה" ניתן אולי למצוא את התשובה להכרחיות השירה עבורו לאחר אושוויץ : דַּבֵּר גַּם אַתָּה, דַּבֵּר אַחֲרוֹן, אֱמֹר דְּבָרְךָ . דַּבֵּר - אַךְ אַל תְּנַתֵּק אֶת הַלָּאו מִן הַכֵּן [ . . . ] הַבֵּט סְבִיבְךָ : רְאֵה אֵיךְ חַיִּים נֵעוֹרִים - בְּמוֹ מָוֶת ! חַיִּים ! ( צלאן, 1994 : 18 ) . הדיבור, השירה, אפשריים רק לזה שנשאר "אחרון", מעורטל לחלוטין, אפילו משמו . רק השירה בלבד יכולה לדבר את המציאות בלי "לנתק את הלאו מהכן" . וכאן אולי הפתרון למתח שתואר : מחד גיסא החובה לדבר, לדבר בשפת-האם, להעיד, להוליד מחדש אינטימיות בשפה שנרצחה . מאידך גיסא, סוג כזה של דיבור ייתכן רק דרך שפה חדשה, שעברה בעצמה דרך ה'אין', שתוכל להעיד על לידת אניות חדשה מתוך המוות והרוע . שאלת אפשרות השירה לאחר אושוויץ היא מבחינתו של צלאן בעת ובעונה אחת גם שאלת אפשרות השיחה, שאלת ה'אחר' כ'אתה' ממשי . בנאום "המרידיאן" שלו משנת 1960 מעמיד צלאן שני עיקרים פואטיים . הראשון : "השיר מראה [ . . . ] נטייה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help