sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8׀ על הסכין chirurgeon , מן המילה היוונית "כירוּרגיה" — שילוב של המילים "יד" ( kheir ) ו"עבודה" ( ergon ) . אבותינו חיו חיים קשים — נלחמו, צדו, נדדו, חיטטו באדמה כדי למצוא שורשים, נפלו מעצים, נמלטו מפני טורפים — ולכן נחשפו לסכנות פציעה רבות מספור . מכאן שהטיפול בפצעים אינו רק ההליך הבסיסי ביותר של הכירורגיה, אלא גם הראשון שבהם . ההיגיון מחייב לרחוץ במים פצע מזוהם, ללחוץ על פצע מדמם ולחבוש פצע גלוי . כל אדם שנוכח לדעת שאחרי הטיפול הזה הפצע מתרפא יעשה זאת שוב בפעם הבאה שייפצע . אבל בימי הביניים האפילה המסורת על ההיגיון . במקום להתבונן בתוצאות מעשיהם, נהגו אנשי ימי הביניים לפי מה שכתב מלומד נודע בספר עתיק . הפצעים לא נוקו אלא נחרכו בברזל מלובן או בשמן רותח ונחבשו בפיסת אריג מזוהמת . רק אחרי ימי הביניים, בלילה טרוף השינה ההוא בטורינו, גבר ההיגיון על המסורת והכירורגיה יצאה לדרך חדשה, המבוססת על הניסוי . אבל נחזור אל ההתחלות . מתי החלו אבותינו לראשונה לטפל בזיהומים, כגון פצעים מוגלתיים ומורסות, על ידי חיתוך הפצע ופתיחתו ? ניקוז מוגלה הוא ההליך הניתוחי הבסיסי השני . כל מה שנחוץ לו הוא כלי חד כלשהו, כגון קוץ של עץ שיטה, שבר צור, ראש חץ, פגיון ארד או סכין פלדה . כך נכנסה סכין המנתחים אל הכירורגיה, ועד היום האימרה הלטינית העתיקה, "במקום שיש מוגלה, סלק אותה" ( ubi pus, ibi evacua ) , תלויה מעל מיטותיהם של המנתחים . ההליך הבסיסי השלישי של המנתחים הוא הטיפול בשברים . בני אדם נמלטו מזאבים, צדו ממותות, מעדו על סלעים ושורשי עצים — החיים הפרהיסטוריים בוודאי זימנו שפע של הזדמנויות לשבירת עצמות . האם היה בימים ההם מישהו שהיה לו השכל ליישר עצם שבורה, כל כמה שהדבר מכאיב לבעליו ? על כל פנים זה לא היה דבר שכל אדם יכול לעשות . נדרש אומץ כדי לעשות זאת,

תכלת הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help