sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

16 ב ת ש ני תה ל יכ ים מ ר כז יי ם : "ה ת ב גרותו" המ ק צועית המ הירה של ה ארגו ן, והצ ב ת ו של ערך הממלכתיות כאבן יסוד וכקו מנחה להתנהלותו של השירות . המיתוס הוא שעמוס הגיע לתפקיד ראש השירות עם משנה מגובשת ועם תוכנית עבודה סדורה להסבתו של השירות לארגון ממלכתי . למעשה, התמונה בנושא זה מורכבת יותר, ובנויה ממספר גורמים ותהליכים שהצטברו וחברו זה לז ה . עמ וס חולל רק חלק מהם, והתאים עצמו – בתבונה – לאחרים . חלק מן הת מורות לעבר ממלכתיות השירות קדמ ו למינויו : המחלקות של עולים, עדות ונוער – בוטלו עוד לפני שעמד בראש השירות . נקודת המוצא שלו-עצמו אל הממלכתיות הייתה מקצועית-ארגונית, וקשורה לסוג י ה פרוזאית : חלוקת המשאבים המצומצמים של הארגון בין יחידותיו . בתפקידיו כראש מחלקה וכראש אגף, קבל מנור על "עיוות" או "קלקול" מקצועי ( "דפורמציה פ רופסיונלית" ) בסדר העדיפויות של הארגון . משאבים מבצעיים, משאבי כוח אדם ותקציב, שמן הראוי היה לה עמ ידם לרשות היחידות שאו תן ניהל – משום שהן התמודדו עם היריבים המקצועיים, המסוכנים והמזיקים לביטחון המדינה מבין יריבי השירות – ניתנו, מבחינתו ללא הצדקה מקצועית אובייקטי בית, ליחידות העוסקות בנושאים ש חשיבותם , מבחינה ביטחונית, פחותה ופוחתת . לדעתו, עם שקיעתו של הפולמוס בנושא הסכם השילומים עם גרמניה, ששיאו ה י ה במחצית הראשונה של ,1952 שוב לא נשקפה למשטר בישראל סכנה אקוטית של מאבק אופוזיציוני בדרכים בלתי-חוקיות, של אלימות מאורגנת על רקע פוליטי . תובנה זו, לשיטתו, צריך שתשליך על סדר היום השירותי ועל סדר העדיפויות של הארגון . השפיעה גם העובדה שמנור היה משוחרר מתפיסות עבר וממשקעי העבר : הוא לא חווה מקרוב את "הסזון הגדול" ואף לא את "הסזון הקטן", לא את "פרשת אלטלנה" ולא את הרצח של המתווך מטעם האו"ם, הרוזן פולקה ברנדוט . תנועת החירות ואנשיה היו, לדידו, "יהודים, ציונים, פטריוטים" הרא וי ים ל התקב ל ל כל ת פקי ד – ב ת נא י שכישוריהם יתאימו לדרישות התפקיד . לאחר מינויו לתפקיד ראש השירות, ראה עמוס "מכאן" גם דברים שלא ראה "משם", בתפקידיו הקודמים . הוא התחזק בדעתו שיש לצמצם את עיסוקיו – ומשאביו – של מטה 1 . בין היתר, ניסה לברר עד כמה נחוצות ל"צרכנים" אותן סקירות מודיעין על המפלגות בישראל ובכיריהן – והופתע : "רציתי לבדוק עד כמה רוצה העגל לינוק, והינה ראיתי שאין עגל כלל" . הטיית מרכז הכובד בעבודת השירות לעבר האגף לזרים ( מ טה 2 ) ומשימותיו – חייבה שינוי בהרכבו של כוח האדם בשירות : מטה 1 אויש ברובו המכריע באנשי ם שה יו ילידי הארץ, או ותיקים בארץ, חלקם יוצאי הש"י, שדמו לאיסר בנאמנותם החופפת למדינה, לממשל ה, למ פא"י ו לבן-ג ור יון . עמוס כינ ה אותם בשם הקיבוצי "הירחמיאלים", החמיא למסירותם ולמחויבותם, אך סבר כי השכלתם וכישוריהם אינם מתאימים לאתגרים שאיתם צריך השירות להתמודד . הוא פעל להחליפם באנשים מ"תבנית נוף מולדתו" – "יוצאי העולם האירופי התרבותי" : משכילים, יודעי שפות, כאלו שמסוגלים לחשיבה שיטתית וללימוד נושא ע ל בוריו ב כוחות ע צמם . ובמחשב ה שנייה הוסיף : עדיף שיהיו, כמוהו, גם בלתי- מפלגתיים, ממוקדים בעבודתם וללא כל נטייה והטיה לפעילות פוליטית מסוג כלשהו . והיה גם הגורם התקציבי : השירות בראשותו של מנור חווה שלושה קיצוצים תקציביים, בשיעור של 9 עד 12 אחוזים כל אחד . הראשון שבהם היה מייד לאחר מינויו לראשות השירות . כל קיצוץ ח י י ב לפטר כמה עשרות עובדים מארגון שלא מנה בשום שלב יותר מ- 600 איש . עמוס תפס קיצוצים אלו לא כאיום, אלא כהזדמנות לשידוד מערכות ארגוני, לצמצום או אף לסגירה של יחידות – בעיקר ממטה 1 – ולתגבורן של יחידות אחרות : "היכן שנחוצה תוספת כוח אדם, לא קיצצנו, אלא הוספנו" – אמר . חרף שהותו הקצרה בארץ, הבין עמוס את רוח הזמן ואת התמורות שהתחוללו בציבור הישראלי באמצע שנות החמישים : משקלה של התיבה "ביטחון" כמילת קסם, שבשמה מותר לעשות כמעט כל דבר – נמצא בסימן ירידה . נושאים אחרים התבלטו יותר ויותר בחשיבותם – קליטת העלייה, פיתוח המשק, וג ם רצון האזרחים לעשות לביתם, להתקדם ולשפר את מצבם הכלכלי ותנאי חייהם . החברה הישראלית "ירחמיאלים" ומשכילים – ציוני דרך בתהליך לקראת הבחירות לכנסת הרביעית ( 1959 ) הוחתמו כל עובדי השירות על הוראות שהגבילו וסייגו את הפעילות המפלגתית שלהם הייתה אצלו ( איסר ) מידה גדולה מאוד של חפיפה בין נאמנות למדינה, לממשלה, למפא"י – ולבן-גוריון, המנהיג המשותף לשלושתן שמו של ראש השירות החדש לא אמר לו דבר . בשולי כתב המינוי רשם דיין שאלה לראש לשכתו, שלמה גזית : "שלמה, מי זה עמוס מנור ? " גיליון ,93 שבט תשפ"ג, פברואר 2023

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help