sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | נוירופדגוגיה : כשמוח וחינוך נפגשים ׀ אורית אלגאוי - הרשלר על הלמידה . חוקרי מוח מנסים להסביר את פעולות המוח ברמות שונות של הסבר, החל ברמה המולקולרית, דרך רמת תא עצב יחיד, וכלה ברשתות של תאים ומנגנונים מוחיים רחבים . אנשי חינוך, לעומת זאת, לרוב אינם יכולים להרשות לעצמם לערוך הפרדות לרמות שונות . כל החלטה חינוכית חייבת להשתלב במערכת של שיקולים הרואה את הלומד כמכלול, אך גם מתחשבת 14 בהשפעות הדדיות בין הלומד, המורה, הסביבה החינוכית וחומר הלימוד . לכן, לאנשי חינוך יש מקום מרכזי במפגש הבין תחומי כמי שיכולים להבנות את הידע החדש ולבדוק את הרלוונטיות של הממצאים מתוך הפרקטיקה היומיומית והפרספקטיבה החינוכית המקצועית . שלושת האתגרים הללו יכולים לשמש כמעין עקרונות ל״תיאום ציפיות״ של המפגש הבינתחומי . אך כל שיח בינתחומי מצריך גם מסגרת תאורטית כלשהי המאפשרת לצדדים להבין זה את זה . המפגש בין מדעי המוח לחינוך הוא מאתגר במיוחד . בהערכה גסה, בתחום מדעי המוח מתפרסמים מדי שנה מעל 50 אלף מחקרים חדשים, וכמות דומה של מאמרים מתפרסמים בתחום החינוך . איך ניתן להשתלט על כמות כזו עצומה של ממצאים ולייצר מהם שיח פורה ? מה שנחוץ הוא מודל שמצד אחד מופשט דיו כדי להתחבר לשאלות הגדולות של החינוך, ומצד שני מדויק מספיק כדי לכלול את הממצאים המדעיים העדכניים מתחום מדעי המוח . למזלנו, מודל כזה כבר קיים . להרגיש, ללמוד, לחשוב עוד כשהיה מורה בתיכון, החל חוקר החינוך דוד רוז להתעניין במדעי המוח ובקשר שלהם להוראה ולחינוך . בכל שיעור הוא התפלא מחדש מהקשת הרחבה של צרכים, של תחומי עניין ושל יכולות שפגש בכיתה . השוני בין התלמידים לא היה מוגבל רק להיבט הלימודי והקוגניטיבי, אלא בלט גם בהיבט הרגשי, במוטיבציה, בהתעניינות בנושאי הלימוד וביכולת ההתארגנות והבקרה העצמית . השאלות שהעסיקו את רוז מוכרות למורים רבים : מהו מקור ההבדלים הגדולים בין תלמידים שונים ? איך ניתן לעצב את ההוראה כך שתתאים לצרכים של כמה שיותר לומדים ? רוז החליט לחקור מקרוב את המקורות להבדלים בין תלמידים עם דגש על ההתפתחות המוחית של ילדים . הוא יצא ללימודי נוירופסיכולוגיה, וברבות Schwab, J . J . ) 2013 ( . The practical : A language for curriculum . Journal of 14 Curriculum Studies, 45 ) 5 ( , 591 - 621, DOI : 10 . 1080 / 00220272 . 2013 . 809152

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help