sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הזמנה למפגש | 11 הלמידה המועדפת׳ עליהם כלומדים שמיעתיים, תנועתיים או ראייתיים . אולם לרוב עשו הכלים החדשים שימוש שגוי ומכליל בתוצאות של מחקרי מעבדה מבוקרים, ולכן ברבות הימים נתנה להם הקהילה המדעית את השם הכולל ׳נוירו - 6 התובנות על מוח ימין ומוח שמאל, למשל, היו מבוססות בעיקר על מיתוסים׳ . ממצאי מחקרם של מיכאל גזניגה ושל מורו רוג׳ר ספרי, 7 שהתבצע על קבוצה קטנה מאוד של נבדקים שעברו ניתוחים לניתוק הקשר בין שני צידי המוח כדי להקל עליהם את התקפי האפילפסיה . התוצאות של גזניגה וספרי אומנם הובילו להבנה טובה יותר של המוח האנושי בתחום התפיסה, מעבר המידע בין חלקי 8 המוח ואף מודעות, אך הניסיון להשליך מהן לתחום החינוך היה בוסרי . ההבטחה הגדולה של התנועה לחינוך מבוסס מוח לא התגשמה . בהתפכחות שכנראה לא הפתיעה אף איש חינוך, התברר שלא ניתן ליישם תובנות וממצאים מתוך מחקרים שהתבצעו בתנאי מעבדה, הישר אל תוך הכיתות בבתי הספר . התחומים היו פשוט רחוקים מדי . בשנת 1997 כתב איש החינוך ג׳ון ברואר מאמר שכותרתו ״גשר אחד רחוק מדי״, ובו הוא קרא תיגר על היכולת של מדעי המוח להוביל אל ידע ואל כלים חינוכיים מעשיים ויעילים . 9 המאמר של ברואר נחשב לקו פרשת המים בתחום הנוירופדגוגיה, והוא שם קץ לתקופה של ניסיונות לייבא ידע ביולוגי תאורטי אל בין כותלי בית הספר . אך בינתיים, לצד הגינוי של החינוך מבוסס המוח קמה כבר בסוף שנות התשעים ובתחילת המאה ה - 21 תנועה חדשה שניסתה לבנות את הגשר בין שני התחומים בצורה אחרת . התחום החדש היה מצד אחד יומרני פחות, ומצד שני מבוסס וממוקד יותר . חוקרים שהתחקו אחרי הבסיס הנוירוביולגי של הפרעות למידה כמו דיסלקציה, למשל, דווקא הצליחו לחבר את הממצאים שלהם לשיטות חינוך שונות, ואף להפיק מהם השלכות מעשיות . אחת התגליות המרכזיות הייתה שדיסלקציה נובעת בין היתר מליקויים בחיבורים העצביים בין אזורי ראייה שקולטים את צורת האות והמילה, לבין אזורי שפה ושמיעה Pasquinelli, E . ) 2012 ( . Neuromyths : Why do they exist and persist ? Mind, 6 Brain, and Education , 6 ) 2 ( , 89 - 96 . Gazzaniga, M . S . ) 2005 ( . Forty - five years of split - brain research and still 7 going strong . Nature Reviews Neuroscience , 6 ) 8 ( , 653 - 659 . Goswami, U . ) 2006 ( . Neuroscience and education : From research to 8 practice ? Nature Reviews Neuroscience , 7 ) 5 ( , 406 - 413 . Bruer, J . T . ) 1997 ( . Education and the brain : A bridge too far . Educational 9 Researcher , 26 ) 8 ( , 4 - 16 .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help