sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דבר העורכות | 7 שער נכתב על ידי חוקר שאינו מרשת המחקר, ועל כן יכול לתת מבט 'חדש' על הנושא הנדון . הוא דן בו, מפנה אל מאמרי הליבה, ומתוך עולמו העיוני - מחקרי יוצר דיון ביקורתי על הסוגיות הנגזרות מהם, מוביל אותן למחוזות חדשים ומעגן אותן בפרספקטיבות תאורטיות שונות . את המאמר הסוגר של השער הראשון כתב אברהם יוגב . לטענתו, לא ברור מי מעצב את המדיניות של הכשרת המורים בארץ, שכן היא נראית כמנותקת ממצב כוחות ההוראה, כולל המחסור במורים, התמעטות מספר הסטודנטים להוראה ונשירתם של מורים צעירים מן המערכת . יוגב קורא למכללות לחינוך ליזום מחקר שיעמידן בחזית המאבק לעיצוב מדיניות בנושא כוחות ההוראה, ולא לחכות לגורם חיצוני שיעצב את מדיניות ההכשרה להוראה . את המאמר הסוגר של השער השני כתב שלמה בק . הוא מציע נקודות לחשיבה על הדרך שבה עשויות המכללות לחינוך לקבוע את זהותן, בוחן את דמותן של המכללות האקדמיות לחינוך בישראל ומצביע על שלושה הגיונות עיקריים שעומדים בבסיס פעילותן . ההיגיון הראשון רואה בהוראה פרופסיה, ובהכשרה להוראה – פעילות שבמרכזה עומדת הרציונליות האינסטרומנטלית שמקורה בתפיסת העולם הנאורה . ההיגיון השני רואה בהוראה פעולה של בניית העצמי של התלמיד, ובהכשרה להוראה – פעולה של עיצוב העצמי ברוח תפיסת העולם הרומנטית . ההיגיון השלישי, מקורו בתפיסת עולם אמונית הרואה בהוראה שליחות, ובהכשרה להוראה - פעולה של חינוך האדם לשרת את האמונה הנכונה . בק מנתח במאמר תכניות הכשרה שונות הפועלות בהתאם להגיונות הנזכרים, ולטענתו מטרת ההכשרה להוראה אינה יכולה להצטמצם ליעילות מקצועית ( כדוגמת ההיגיון הנאור ) , לטיפוח המימוש העצמי ( כדוגמת ההיגיון הרומנטי ) או לתיקון החברה ( כדוגמת ההיגיון האמוני ) . הוא מצביע על אפשרות נוספת, ברוח אריסטוטלית, שמנסה לאזן בין ההגיונות הסותרים ולהציע חלופה נוספת להכשרה להוראה . מלכה גורודצקי כתבה את המאמר הסוגר בשער השלישי . נקודת המוצא שלה היא דפוסי ההתייחסות בהווה לקשרים שבין למידה - הוראה - חקר אשר מַבנים את זהותו ואת דרך פעולתו של המורה, ומציעה לחשוב על מציאויות חלופיות . החלופה האפשרית שבה היא מתמקדת נשענת על גישתו הדה - קונסטרוקטיבית של ז'יל דלז, המציעה קשרי הכלאה אפשריים בין שלושת המרכיבים - למידה - הוראה - חקר . קשרים אלה פותחים פתח לפעילות חינוכית - יצירתית המערבת את

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help