sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | בין אדם - גבולות של אמפתיה במצבים אלו . היא מגדירה אמפתיה כיחסים בין שני סובייקטים אקטיביים, זה שמבקש אמפתיה וזה שנענה במתן אמפתיה, ומבחינה בין מצבים של חוסר הסכמה ומצבים שבהם קיים שוני בין אנשים . כאשר צד אחד מבקש אמפתיה במצבי קונפליקט, טוענת נאות עפרים, הוא מצפה מהצד השני להסכים עם נקודת מבטו ולא רק להבין אותו . דוגמה מובהקת לכך היא בקשה לאמפתיה הכרוכה גם בבקשה לפעולה ( או להימנעות מפעולה ) . החוקרת מראה כי קיום יחסים אמפתיים במצבים אלו מחייב את הצדדים החלוקים לבנות יחד מרחב בין - אישי המושתת על הכרה הדדית . הבנייתו של המרחב הבין - אישי כרוכה בשני תנאים : הראשון הוא הכרה בנקודת המבט של מבקש האמפתיה מבלי שזה יצטרך להצדיק אותה ; השני הוא שמבקש האמפתיה יכיר בנקודת מבטו של האדם שאליו הוא מפנה את הבקשה . מסקנת המאמר היא שבמצבי קונפליקט יחסים אמפתיים מותנים בהכרה של מבקש האמפתיה בנקודת מבטו של האדם שאליו הוא פונה . חלקו האחרון של המאמר דן בהשלכותיה של מסקנה זו בשדה החינוך . בהמשך להבחנה שמציגה נאות עפרים בין יחסים אמפתיים במצבי שונות ובין יחסים אמפתיים במצבי קונפליקט, מנגיד ד״ר מרום קלי במאמרו ״אמפתיה בשירות האדם ובשירות מאבקו - בעקבות הגותם של מרטין בובר ופאולו פריירה״ בין שני סוגי אמפתיה : אמפתיה שמטרתה יצירת יחסי זיקה עם הזולת באשר הוא, ואמפתיה שמטרתה לקדם סולידריות בין חברי קבוצה השותפים למאבק כלשהו . החוקר מציג את שני סוגי האמפתיה כפי שהם נגזרים מהגותם של מרטין בובר ופאולו פריירה בנושא הדיאלוג . בהקשר החינוכי, טוען קלי, עשויה להתעורר סתירה בין השאיפה לחנך תלמידים לפתח זיקה ואמפתיה לכל אדם באשר הוא, לבין השאיפה לחזק את הסולידריות ואת השייכות של כל תלמיד לקהילתו ( שנתונה לעיתים בעימות עם קבוצות אחרות ) . לשיטתו, מקור המתח בין התפיסות נעוץ בסוגיה רחבה יותר : ראיית המציאות כא - פוליטית ( בובר ) או כפוליטית ( פריירה ) במהותה, וכפועל יוצא מזה כמבוססת על דיאלוג או על מאבק . לסיכום מציע קלי מושג מורכב של אמפתיה, שבו שני סוגי האמפתיה משלימים זה את זה תוך כדי יצירת מערך של איזונים ובלמים . מאמרו של ד״ר ניסים אבישר, ״אמפתיה רודפת צדק : רציונל אמפתי מחודש לעבודה במצבי קונפליקט בין קבוצות״, מתמודד במישור המעשי עם המתח הפילוסופי שמעלה קלי . אבישר מזהה קונפליקטים בין קבוצות כוח לקבוצות שוליים וטוען שבמפגש בין קבוצות בקונפליקט יש לקבוצת הכוח ולקבוצת השוליים מטרות וצרכים שונים . המוטיבציה המרכזית של הצד החזק היא

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help