sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | בין אדם - גבולות של אמפתיה את השימוש הפופולרי בביטוי אמפתיה בשיח הפרטי והציבורי ( במובחן מהשיח המקצועי ומהשיח המחקרי ) . על סמך ניתוח טקסטים אשר הופיעו בתקשורת הכתובה ( מודפסת ומקוונת ) , הכותב משרטט תמונה מורכבת של משמעויותיו ושימושיו של המושג אמפתיה בישראל ומחלץ תובנות על אודות הערכים והיחסים החברתיים העולים מתמונה זו . כערך, טוען שלסקי, אמפתיה מהווה ייצוג חברתי של יחס מבין ומתחשב באחר, אופן התייחסות ראוי לסובייקט או לקבוצה כלשהי . כאסטרטגיית שיח הוא מצביע על שני שימושים מרכזיים במושג : שימוש באמפתיה ככלי בקרה על איכות תפקודם של אנשי מקצוע ( ובשיח הפוליטי – על היחס שניתן לאנשים ולקבוצות או נמנע מהם ) , ושימוש באמפתיה כטקטיקה, כלומר באופן נצלני . לסיכום, שלסקי מציע שהשימוש הנרחב שנעשה במושג, ובפרט הציפייה והקריאה לאמפתיה, מבטא את התפוררות מסגרות התמיכה ( משפחה, קהילה, מדינה ) ואת אי - הנחת שבסדר החברתי . את הפנים הרבות של המושג אמפתיה במחקר החינוכי מאיר ד״ר יצחק ברקוביץ במאמרו ״ריבוי הפנים של אמפתיה בהוראה : המשגות וממצאים״ . הכותב סוקר את המחקר האמפירי בתחום ההוראה, מצביע על הגדרות שונות של אמפתיה המיושמות בו, ומארגן אותן בשני צירים . הציר הראשון מושתת על המשגות מתחום הפסיכולוגיה ומתמקד באמפתיה מנקודת מבט פנים - אישית . כאן ברקוביץ מזהה שתי הגדרות שונות של אמפתיה במחקר החינוכי : מחקרים המגדירים אמפתיה כתכונה ומחקרים הממשיגים אמפתיה כתלוית מצב . הציר השני הנשען על ספרות מתחום הבריאות והעבודה הסוציאלית, מתמקד בנקודת מבט בין - אישית . בציר זה מזהה הכותב שני סוגי המשגות : כאלו המתייחסות לאמפתיה כאל תהליך תקשורת וכאלו המגדירות אמפתיה כמערכת יחסים . לנוכח המשגות שונות אלו הכותב מנתח את שדה ההוראה . הוא מסכם בטענה כי קיים ערך רב בריבוי ההמשגות ונקודות המבט על אודות אמפתיה, היות שאלו משקפות בצורה נאותה את מורכבותן של ההוראה ושל האמפתיה . במאמרה ״פדגוגיה אמפתית : האם יש דבר כזה״ ? פותחת פרופ׳ יהודית וינברגר את דלת הכיתה ונכנסת לנבכי תהליכי הלמידה . אומנם כל למידה כרוכה ברגשות, אך למידה משמעותית, טוענת וינברגר, היא למידה היוצרת שינוי קוגניטיבי והתנהגותי וכרוכה ברגשות של ערעור ואי - ודאות . למורה המטפח למידה עמוקה יש אפוא תפקיד כפול : לערער את תלמידיו ובה בעת לנסוך בהם ביטחון . תפקיד כפול זה, טוענת וינברגר, כרוך באי - ודאות מובנית עבור המורה, ולכן מחייב אותו לאמץ גישה ומיומנויות אמפתיות כלפי תלמידיו וכלפי עצמו . וינברגר פותחת את

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help