sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | אוריינות חזותית בפעולה טענו בו כי האוריינות החזותית ניזונה מארבעה תחומי ידע מרכזיים : אמנות, פסיכולוגיה, בלשנות ופילוסופיה . תחומים קרובים נוספים הם תרבות חזותית, אנתרופולוגיה חזותית, סוציולוגיה חזותית, תקשורת חזותית ועוד . התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית הביאה למהפך . המהפך הזה בא לידי ביטוי במעבר מאוריינות מודפסת לאוריינות במולטימדיה, כזו היוצרת זרם של קשרים בין מילים, צלילים ודימויים חזותיים . השילוב בין הרכיב החזותי לבין הרכיב השמיעתי יצר דרכי תקשורת חדשות במִגוון נושאים שעד אז בוטאו רק באמצעות המילה הכתובה . לפיכך הצופה אשר בקי בטכנולוגיות דיגיטליות הופך עד מהֵרה מצרכן ליצרן . ‘אוריין מילולי' הוא זה אשר משתמש בשפה בצורה נאותה כדי להבין או להעביר מסרים אישיים, חברתיים, חינוכיים ואחרים . באופן דומה 'האוריין החזותי' אמור להבין ולפענח מסרים חזותיים ( פעולה המקבילה ל'קריאה' ) , כמו גם לייצר, להביע ולהעביר מסרים כאלה ( פעולה המקבילה ל'כתיבה' ) . בהקשר זה מעניין לציין שבעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל, עם בוא גלי העלייה הגדולים מהתפוצות, דיברו על בערות, על בורוּת ועל אנאלפביתיות - מילים המתארות שימוש לקוי בשפה הכתובה או הדבוּרה . באותם ימים לא הייתה מילה שביטאה את היכולת להיות בקי בשפה על מִגוון רבדיה ולייצר מבעים לשוניים . רק בעשורים האחרונים החלו להשתמש במילה ‘אוריינות', וכיום יש המסתייגים מהשימוש הרב והמגוּון במשמעויותיה . המילה מופיעה בשפע של צירופי לשון - החל באוריינות שפה, אוריינות חזותית, אוריינות דיגיטלית ואוריינות מדיה ; עבוֹר באוריינות מחשב ואוריינות מתמטית ; וכלה באוריינות קשב או אוריינות מוזיקלית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help