sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 אחיזת עיניים שלושה תחומי דיון בכל אחד משלושת תחומי התרבות שנתייחס אליהם - אסטרונומיה, ספרות ואמנות - אחיזת העיניים פועלת באופן שונה . אך דיוננו יתמקד במאפיינים המשותפים לשלושתם, מאפיינים פואטיים- רטוריים בעיקרם . אף על פי שכל אחד משלושת התחומים מפעיל את האמצעים הללו בדרך משלו, נאתר ונתאר אותם במונחים של ניתוח צורני, ונבצע קריאה ביקורתית של אמצעים אלו . זהו ניסיון לפרש את האפקטים הפואטיים של כל אחד מהתחומים ולאפיין אותם כחלק מתופעה בין-תחומית בשדה התרבות . אפקט רטורי משותף לאסטרונומיה, לאמנות ולספרות הוא למשל קיומה של דמות מזוהה של "מחבר" : האסטרונום, הצייר והסופר, בהתאמה . המחברים מוכרים לציבור, הם חותמים על יצירתם . עם זאת, במסגרת אחיזת העיניים נוצר תעתוע שמקשה על זיהוים . לא אחת הם עוטים על עצמם תחפושת . לעיתים הם חודרים לתוך הבדיון שיצרו ובאופן הזה מבלבלים את התיחום המקובל בין בדיון למציאות, ולעיתים הם מעלימים את עצמם . 3 מצייר את המודל שלו בסטודיו ובאותה תמונה למשל : ורמיר 4 עוצר את עלילת הרומן מצייר את עצמו בשעת הציור ; סרוונטס קיחוטה ומצהיר "מה חבל שברגע זה ממש הפסיק מחברו של סיפור 5 ממחיז זה את תיאור הקרב" ( קיחוטה , חלק ,1 עמ' 70 ) ; גלילאו ויכוח דמיוני בין שלוש דמויות של שחקנים כדי לאשש את התזה ההליוצנטרית של קופרניקוס . בכל אחת מהדוגמאות הללו נוצר אקט רטורי שבונה פואטיקה מטא-רטורית . המחבר מביע את עצמו תוך כדי חשיפת אקט המבע . בכל אחד מהמקרים הללו המבט הדו-כיווני מתגלם ב"שפה" שונה, אך לשפות הללו יש דקדוק אפיסטמולוגי משותף . הן מבטאות את עצמן ובה בעת מתבוננות בעצמן, בדרכי המבע שהן מפעילות . המבט הדו-כיווני ניכר ביסודות הפואטיים המעצבים את היצירה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help