sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מ ו מ ח י ת ב ס פ ו נ ג 'ו ל ו ג י ה הלכלוך נתפס כמאיים, ולכן הייתה חשיבות רבה לניקיון כערך חינוכי . הדמיוּן המערבי אפשר להגמוניה להרגיש בעלות ועליונות ושירת את ההיררכיה החברתית שהיא הפעילה . דפנה הירש ( 2002 ) הראתה כיצד שיח ההיגיינה הבדיל בין אשכנזים למזרחים, אקטיביים ופסיביים, וכיצד הסדיר שיח זה את עבודתן של נשים ממוצא אתני אחר כמנקות . האנתרופולוגית מרי דגלס ( Mary Douglas ) הסבירה את ההרחקה לשוליים בטענה שהארגון החברתי נסמך על האבחנה בין טומאה לטוהרה ( דגלס, 2004 ) . לדבריה, לכלוך הוא בבחינת דבר מה שאינו במקומו, ולכן יש בכוחו לאיים על הסדר החברתי, הדתי והתרבותי . דגלס קושרת בין הגוף האישי לגוף הציבורי-הפוליטי ומראה כיצד קבוצות מיעוט שלכאורה אינן במקומן הטבעי נתפסות כ"מלוכלכות" וכמאיימות על הסדר החברתי . בהמשך, ז'וליה קריסטבה ( Julia Kristeva ) פיתחה את תפיסתה של דגלס וטבעה את המונח "בְּזוּת" ( קריסטבה, 2005 ) . מונח זה מתייחס לחלק בתוכנו שאנו דוחים . ות מאיתנו, ממקמים . ות אותו מחוץ ל"אני" ומסמנים . ות אותו כ"לא אני" על מנת להגן על הגבולות שלנו . באופן דומה, הבזוי קיים גם מחוץ לנו, במישור החברתי, ומתגלם במה שנתפס כנחות, מלוכלך ודוחה . העיסוק בבזוי הממשי הוא עוצמתי במיוחד במקרה של ניקוי שירותים . השירותים הם הסמן הממצה ביותר להפרשות הגוף, ללכלוך ולריחות לא נעימים . הבזוי מועבר מהאסלה אל האישה המנקה אותה ועל ידי כך מסמן אותה כבזויה בעצמה . הופעתה החוזרת ונשנית של הבזות המיוחסת לעוזרת הבית מייצרת ידע מדעי כביכול, אשר דן את עוזרות הבית ואת עובדות הניקיון לנמיכוּת ולשוליות קבועה ומהותנית . דוגמה אירונית במיוחד עולה בשירו של נפתלי שם טוב ( יליד 1975 ) , "אימא" ( שם טוב, 2007 ) :

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help