sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חפירה וחציבה בעולמו של רש " י מול הרשב " א ובלשנות וחטטנות חיובית ברזיה של מילה . בתחומנו, העין מובילה לרגש, לחלקיו האחרים של אפרכסת המח ולתחביר הנוצר מ " יפה תמונה אחת מאלף מלים " . המילה הפכה לקו, הקו תחם מסגרת, שהעלתה נפח, דמות, צורה . זו קיבלה פטינה, הופחו בה חיים, שלד הפך לפרויקט . חרף זאת, המאפיין העיקרי של האדריכל בן תקופתנו, היא האמירה המלווה את המעשה . יש שמילתם אומנותם, ואחרים שאומנותם מדברת . תיאוריות אדריכליות מוגבלות על – ידי בעיה מרכזית — אם אחת נכונה, השאר מוטעות . אדריכלות ומקום מחוברים בקשר של תופעות ותחושות . הבסיס האדריכלי הוא חיבור אורגני בין צורה לקונספט . אם הרעיון נתפש כהבנה חיצונית והניסיון החושי כפנימית — הרי במעשה הבניה הם מתאחדים לסידור החלל . ההתנסות בריק, באין, בחידלון, שונה מול היפוכו : היש, המלא, השבע . במקביל - גישות הקשורות בעיצוב חופשי, חסר כוון, חסר כח כבד . או קריאת תיגר לקו הישר ולזווית הישרה . גישות אלו מביאות אותנו למצב חדש — בו נמצא מולנו את ה " קוראים " אותנו, ה " קוראים " לנו, ה " סופרים אותנו " — בעלי שאר רוח וקומה, שיהיו מסוגלים להתמודד עם רעיונות מתאימים לדור אליו אנו מכינים את בנייננו ואת בנינו הבאים . בשנים האחרונות עסקנו בנסיונות פיתוח צורניים, כמו גם הפלגות תאורטיות או דגמים ממוחשבים . נגענו בהקשרים שבין המימדים והחושים, בין הדימויים, המטפורות והממשיות . בין הראיה, ידיעת הראיה, ההכרה, התובנה והמודעות . בין חללים אשלייתיים לאלו המציאותיים . אלו הביאו אתנו להקשרים שבין השתקפות, שקיפות והשקפה . עסקנו בכל המימדים המזינים, יוצרים והעוטפים את הפרויקט . נגענו במימדים שהועברו מהמימד הראשון הקווי, למימד השני התוחם — עברנו לתלת מימד בו העמקנו את שדה הראיה, ההבנה וההשקפה ובמימד הרביעי — בו עסקנו רבות לאחרונה ( כמו במוזיאון יעקב אגם ) — הוא מימד הזמן המוסיף עומק תוך תנועה . כיום מתעצמת האשליה החללית והמימד החמישי, הדיגיטלי הפך למאפיין העידן הנוכחי בו אנו מייצרים חללים לא ממשיים, אימג ' ים ואנטי חומריים . האם גם נשכיל למצוא את המימד השישי, האנושי ? במקביל למימדים הפיזיים, עסקנו בשילוב חמשת החושים הממלאים את המימדים הפיזיים והמלווים אותנו בכל צעד והדואגים ליצירת החוויה, להכוונת הרגש ולהבנת המימדים השונים . עברנו מתחום המחשוב, החישוב, התקשוב השכלתני — אל עולמנו המופלא, בו אומר הקו לנקודה את שהבין ממיקומו במעגל או במרובע . עולם בו הצבע אומר לנו, למתיימרים, אם לא לאמיתיים — את שאינו מסוגל לאלו המסוגלים . מרחב בו השפה אינה מילה, או צבר אותיות, או משמעות נובעת — זהו מרחב דימויי, דמיוני, מושאל, במטאפורות, בנרטיבים, בפרשנויות . עצם חוויות העיסוק בהקשר האדריכלי, מעמיס על העוסק מירקם שלם, תחביר הרכבי בצד " קריצת עין " , " שובבות – מה " , " השתעשעות גרידא " ועוד כהנה . אנו עסוקים ב " שקלא וטריא " , ב " שיח ושיג " עם החומר, המדיום, עם ה " מול " — לקוח, קליינט, בן זוג ואחרים . מצבים אלו משותפים למקצועות רבים ורחבים, ומעמידים את מקצוע הקונסטרוקציה והארכיטקטורה במרחב שבין מילה לחומר, בין נראה לנסתר, בין דמיון לממשות, בין כוונות לאילוצים ובתווך שביניהם . בתחום זה אנו עסוקים בלבטים רבים, בשאלה עד כמה אנו מבטאים בחזיתות המבנים וכמה מחלישים או מסתירים . בהקשר זה יש מקום להשוואה עם הסגנון המקראי המוגדר כסגנון אחורי, שבו המסר אינו מוצג בקדמת התמונה — אלא ברקע כמעט נסתר ( מקור ופתח לפרשנויות אינספור ) לעומתו, הסגנון היווני העתיק ההומרי נותן בקדמת התמונה חשיבות שווה לכל . מרטין בובר אמר שהתנאי להתהוותה של אמנות יהודית — שתהא לה קרקע, ממנה תצמח, שמיים, אליהם תתנשא ובקשר בין העוסקים לבין עצמם ובינם ובין העם בתוכו הם יוצרים . דברים הרבה — אך שפה אחת . . . 9 8 /

מתחמי עיצוב ואדריכלות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help