sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך א בגיל בית הספר, תכנית דו - לשונית / דו - תרבותית להוראת הבעה בכתב בגיל חטיבת הביניים, תכנית לקידום ניצני אוריינות, תכנית לקידום תאוריית ה - mind ועוד . אתגרים רבים עדיין עומדים בפני אנשי המקצוע בתחום החינוך של ילדים כבדי שמיעה וחירשים . נתייחס לאחדים מהם אגב הדגשת ההקשר הישראלי . ישראל היא ארץ הגירה ובה מיעוטים שונים . כיום, הידע על אודות התפתחות השפה של ילדים כבדי שמיעה וחירשים שעברית איננה שפת אִמם מוגבל ביותר . בעיקר בולט החוסר בידע מחקרי וכן בתכניות התערבות מותאמות לשפה ולתרבות, ככל שאלה נוגעים לילדים כבדי שמיעה וחירשים דוברי ערבית . ריבוי הדיאלקטים בשפה הערבית המדוברת בישראל ואפיון הדיגלוסיה של שפה זו מציבים אתגר מיוחד בפני אנשי המקצוע העוסקים בחינוכם של ילדים דוברי ערבית שהם כבדי שמיעה וחירשים . עוד ברצוננו להדגיש שנדרשת התייחסות ממוקדת ומובחנת יותר, הן במחקר והן בהתערבות, לטווח הרחב של אוכלוסיית הילדים כבדי השמיעה והחירשים בישראל . מאפייני האוכלוסייה בקצותיו של טווח זה שונים מאוד זה מזה . לדוגמה, התפקוד והצרכים החינוכיים של ילדים עם ליקוי קל או חד - צדי שונים מאוד מאלה של ילדים עם ליקוי חמור ועמוק בשמיעה ; התפקוד והצרכים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים שלא נולדו בישראל או שבביתם אין מדברים עברית ( עולים חדשים ובני מהגרים ) שונים מאלו של ילדים כבדי שמיעה וחירשים אשר השפה המדוברת בביתם היא עברית ; התפקוד והצרכים של ילדים עם ליקוי קדם - שפתי אשר אותרו מאוחר שונה מאוד מאלה של ילדים שאותרו וטופלו כבר בגיל הינקות ; התפקוד והצרכים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים ללא ליקויים נוספים שונים באופן מהותי מאלה של ילדים עם ליקויים נוספים . כאן חשוב לציין שקיים מחסור בולט הן במחקר הבסיסי והן בפיתוח הפדגוגי הקשור בתפקודי התקשורת והשפה, תפקודי הלמידה והתפקוד החברתי של ילדים כבדי שמיעה וחירשים הסובלים מליקויים מרובים ( comorbidity ) . מנגד, אתגר נוסף הוא הצורך במעקב אחר ההתפתחות האוריינית והשילוב החברתי של ילדים כבדי שמיעה וחירשים הלומדים בחינוך הרגיל . מגמת ההשמה של ילדים אלה בשילוב האישי גוברת בעולם המערבי כולו, ויש צורך במעקב לאורך זמן אחר התפתחות כישורי האוריינות של הילדים הלומדים בשילוב האישי . לא פחות מכך, נדרש מעקב גם אחר ההסתגלות החברתית והרגשית שלהם לאורך כל שלבי ההתפתחות והלמידה - החל בגיל הרך וכלה בגיל הבוגר - וזאת במטרה לספק להם תמיכה מיטבית . יש לבחון את דרכי התמיכה בשילוב וכן את מדיניות ההכלה באופן מושכל ורב - פנים, המביא בחשבון את המושג

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help