sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 מהתעצמותה של מגמת ההכלה של ילדים כבדי שמיעה וחירשים במסגרות חינוך רגילות . זרם מחקרי אחר התמקד בהתפתחותם של כישורי הקוגניציה החברתית . בעיקר נבדקה היכולת בתאוריית ה - mind בקרב ילדים כבדי שמיעה וחירשים והבנת הגורמים לפער שנמצא בהיבט זה בינם לבין ילדים שומעים . ככל שהמחקר הולך ומעמיק, כך מתעדנות ההכללות שהיו נהוגות בעבר בנוגע להתפתחותם ולתפקודם של ילדים כבדי שמיעה וחירשים, וההתייחסות להטרוגניות של האוכלוסייה ולקבוצות משנה בתוכה הולכת ומתחדדת . לדוגמה, בשנים האחרונות הראו מחקרים שילדים עם ליקוי שמיעה קל או חד - צִדי זקוקים אף הם לתמיכה חינוכית . יתר על כן, נמצא שבתוך קבוצה זו עצמה יש שונות ניכרת בתפקודי הלמידה והשפה, שסיבותיה עדיין אינן נהירות דיין . גם בקרב ילדים עם שתל שבלול נמצאו הבדלים ניכרים בהתפתחות כישורי השפה . אחדים מן המשתנים המשפיעים על הבדלים אלה זוהו ותוקפו במחקרים חוזרים ( למשל, גיל ההשתלה, משך השימוש בשתל, מידת החשיפה לשפה מדוברת, קיומן של בעיות נוספות ומידת מעורבותם של הורים בתכנית השיקומית - חינוכית ) . עם זאת, עדיין לא ניתן לנבא את קצב התפתחותה של השפה ואת מידת הצלחתו של השיקום האורלי בעקבות ההשתלה . מהמחקרים השונים עולה שמשתנים רבים נוטלים חלק בהצלחה השיקומית - חינוכית, חלקם קשורים באפיוני הילד עצמו וחלקם סביבתיים ( 2011 Dettman & Dowell, ) . בד בבד עם התמורות בעולם חלה בישראל התקדמות בגישות הפדגוגיות ובדרכי השיקום, החינוך וההוראה של ילדים כבדי שמיעה וחירשים החל בגיל הרך וכלה בבית הספר התיכון . במקביל גם גברה התמיכה בהכשרה העל - תיכונית של צעירים כבדי שמיעה וחירשים, ורבים יותר זוכים להכשרה אקדמית במכללות ובאוניברסיטאות . מנתוני המכון לקידום החירש בישראל עולה שבעוד בשנת 1996 השתתפו שישה סטודנטים בלבד בפרויקט ניסיוני בארבעה מוסדות אקדמיים בארץ, כיום לומדים כ - 600 סטודנטים כבדי שמיעה וחירשים במגוון תכניות אקדמיות ברחבי הארץ ( המכון לקידום החירש, תקשורת אישית ) . בישראל פותחו ב - 15 השנים האחרונות תכניות ארציות מבוססות מחקר ורחבות היקף עבור כלל הילדים כבדי השמיעה והחירשים במסגרות החינוך השונות . עם התכניות הללו נמנות תכניות "קשר״ ושיח מורחב העוסקות בהקניית תקשורת ושפה לילדים עם ליקוי בשמיעה והתכנית לאודיולוגיה חינוכית, הנקראת "שיקום התקשורת של ילדים עם ליקוי בשמיעה במערכת החינוך" . אליהן מצטרפות תכניות נוספות, אשר רבות מהן מתוארות בפרקים שונים בכרך זה ועוסקות בתחומי התערבות מגוונים, כמו למשל עקרונות הוראה בפיתוח שפה וקוגניציה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help