sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אייל דותן ואובייקטים שונים ומשונים ניצבים מולה ושמים לה גבול . במרווח הזה שבין המקרה לסדר נכנסת הספרות, נכנסת הפילוסופיה, מופיע סובייקט . מה פירושו של דבר לומר על אירוע שהוא קרה במקרה ? אמנם כולנו עושים שימוש אינטואיטיבי במילה, במונח, אך ניתקל בקשיים ניכרים בבואנו לספק הגדרה . מקריות מופיעה בעברית תחת שמות רבים . מקרה, צירופי מקרים, אקראיות, שרירותיות, גורל ועוד . אלו אינם סינונימים, ולכל אחד מהם מבט או כיוון אחר על התופעה, וכן שימושים רבים ומגוונים, לעיתים סותרים . גם פילוסופים ותיאולוגים ניסו לקבע את המקריות, בין אם על ידי שלילתה הגמורה ( באמצעות מושג הסדר או ההכרח ) ובין אם על ידי זניחתה לאנחות ( בקביעה כי היא שולית ) , אך יש גם מי שהעמידו אותה בראש הבריאה . בשפת היום-יום לומר על דבר שהוא קרה במקרה פירושו - בניסוח גס ומקדמי - שאת האירוע לא גרם אף אחד במתכוון, שסיבתו עלומה, שהוא מפגש או צומת של הרבה אירועים לא תלויים ולא קשורים זה בזה, עד לאותו רגע . במילים אחרות, קרה אירוע וסימן שאלה תלוי מעל סיבתו . ויותר מאשר שישנה סיבה, ישנו מעין, ובכן, היעדר סיבה . טיבו של אירוע מקרי הוא להישאר פתוח, בלתי-מוכרע, אלא אם כן מוצאים לו סיבה ברורה, יד מכוונת שלא הייתה ידועה בהתחלה . היעדר הסיבה הוא חלק בלתי-נפרד מקסמו של האירוע המקרי והאניגמטיות העומדת בבסיסו . הפילוסופיה המערבית, מאריסטו ואפיקורוס ועד ימינו, הייתה עסוקה כמעט אך ורק בשאלה של הסיבה בזיקתה למקריות . כל מה שעניין אותה הוא איך חושבים אירוע שאין לו סיבה, לפחות בשעה שהתרחש . אך כפי שאראה, למקריות ישנם צדדים רבים אחרים שלא מכוסים על ידי הסוגיה הזאת . למשל, החוויה המתרגשת על אדם כשמתרחש האירוע המקרי : מה הוא הרגיש, מה הוא חשב, אילו דימויים או סיפורים הוא הריץ במוחו ? או אם נסתכל דווקא על האירוע עצמו ולא על אדם

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help