sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מוחמד רשיד רידא 14 שחלו בהנהגה המוסלמית במרוצת הדורות, הזרם הרפורמיסטי שרידא ייצג שאף לתקן את העיוותים והסטיות שהביאו לשקיעת האסלאם ולהשיבו לימי גדולתו . לשם כך הוא עורך הבחנה בין שלושה סוגי ח'ליפות : האחד הוא הח'ליפות האידאלית של ארבעת היורשים הראשונים של הנביא ( אל‑‑ח'ולפא אל‑‑ראשדון - ישרי הדרך ) והשליט האומיי עומר בן עבד אל‑‑עזיז, שתקופת שלטונם נחשבת למופת ולדוגמה באסלאם ; שני האחרים הם ההנהגה ( אמאמה ) , כפי שהתקיימה באופן ממשי לאורך ההיסטוריה : ח'ליפות ההכרח, כשלא נמצא מועמד מתאים שיענה על כל התנאים הנדרשים, והגרועה ממנה בהרבה, ח'ליפות העריצות, כשהשלטון נתפס בכוח ונתמך על ידי הסולידריות המשפחתית או השבטית . בכך יוצא רידא נגד אבן ח'לדון, ההוגה הימי ביניימי שהמודרניסטים דווקא העריצו, אשר ראה בסולידריות ( עס'ביה ) גורם מרכזי להתפשטות האסלאם . את הסטייה מהח'ליפות האידאלית רידא תולה במזימות זרות ובמתאסלמים הלא‑‑ערבים . ראשיתה, מכל מקום, חוזרת למועאוויה, אבי השושלת האומיית ( 661 ‑ 750 ) , שההיסטוריוגרפיה המוסלמית מאשימה בהקמת משטר מלוכה ערבי, ואחריתה בשלטון העריץ שהנהיג הסולטאן‑‑ח'ליף עבד אל‑‑חמיד השני לאחר השהיית החוקה העות'מאנית הראשונה ב‑‑ 1878 . רידא אינו שולל את הקביעה הקלאסית שעל פיה חובה לציית גם לשליט העושק כדי למנוע אנרכיה, אך מבהיר שכאשר נוצרים התנאים למרוד בו, יש לסלקו . כך עשו מדינות אירופה הנאורות למלכים שלהן, וכך עשה העם התורכי כשביטל את הסולטאנות העות'מאנית . רידא גם מאשר את קביעת חכמי ההלכה שהח'ליפות היא אחת ובלתי ניתנת לחלוקה, הן משום שזו צורת הממשל היעילה ביותר והן משום שהיא מסמלת את אחדות האומה . בהקשר זה הוא עורך חלוקה בין שטח הצדק ( דאר אל‑‑עדל ) ובין שטח העוול והשתלטות ( דאר אל‑‑ג'ור ואל‑‑תע'לב ) , שחובה להגר ממנו כאשר השליט העריץ מאלץ את נתיניו להילחם באחיהם המוסלמים או מונע מהם

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help