sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מוחמד רשיד רידא 12 חכמי ההלכה שעסקו בה, כאבו אל‑‑חסן אל‑‑מאורדי, סעד אל‑‑דין אל‑‑תפתאזאני ורבים אחרים . ברוח הרפורמה, רידא מגדיר את הח'ליפות כ"עמידה בראש הממשלה האסלאמית, הממזגת בין האינטרסים של הדת והעולם הזה" . הוא מבקש להראות כי אבות האומה ( סלף אל‑‑אומה ) , הסונים ושאר הכיתות באסלאם היו מאוחדים בדעה שקיומה של הח'ליפות הוא חובה שרעית . בין התנאים המכשירים את המועמד לתפקיד שהעמידו הכותבים הקלאסיים הוא מדגיש את היושר והצדק, שיקבעו את איכות שלטונו, את היכולת לערוך אג'תהאד ( התאמת ההלכה לצורכי הזמן על בסיס עקרונות הקוראן והסונה, מתוך שיקול דעת רציונלי ) , המעמידה אותו במחנה הרפורמה, ובאריכות‑‑יתר את ההתייחסות על שבט קורייש - שבטו של הנביא - השוללת את הלגיטימיות של הח'ליפות העות'מאנית ומעבירה אותה לידי הערבים . בשונה מקודמיו הטרום‑‑מודרניים, רידא מוסיף וקובע כי החובה החשובה ביותר של הח'ליף הנבחר היא ההתייעצות בעניינים הציבוריים כדי לקדם את טובת הכלל . האחראים על מינוי הח'ליף הם אהל אל‑‑חל ואל‑‑עקד ( מילולית : "המתירים והקושרים" ) , מושג המציין את האליטה הדתית והפוליטית המוסלמית, או כפי שתרגמנו בספר זה, מנהיגי העדה . זהותם לא הוגדרה במדויק באסלאם הקלאסי, אך לרוב נמנו עימם חכמי הדת ( העולמא ) הרשמיים, המושלים הבכירים וגדולי הנכבדים . אצל רידא מקבלים מנהיגי העדה מעמד המאפיל אפילו על זה של הח'ליף . עליהם מוטל התפקיד לבחור אותו ולהעניק לו את שבועת האמונים . השפעתם כמושלים וכנציגי האומה היא המבטיחה את הציות לשלטון, מקיימת את אחדות השורות ומקדמת את האינטרסים הכלליים של האומה . הם גם אלה הרשאים למרוד בח'ליף ולסלק אותו מתפקידו, אפילו בכוח הזרוע, כאשר הוא כופר בדת או עושק, ובתנאי שהדבר לא יוביל לאנרכיה ולמלחמת אחים . בדומה לח'ליף, גם מנהיגי העדה נדרשים לפעול מתוך יושרה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help