sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מוחמד רשיד רידא 10 ערבית‑‑תורכית . כעבור שנה נסע לאיסטנבול לסלק את אי‑‑ההבנות בין שני העמים ולהשיג תמיכה למדרשה מודרנית שתכשיר מטיפים מקצועיים להגנה על האסלאם . מאוכזב מהמדיניות הריכוזית ( "התורכיפיקציה" ) של הוועד לאחדות וקִדמה, רידא ייסד את דאר אל‑‑דעוה ואל‑‑ארשאד ( המכון לתעמולה והדרכה דתית ) בקהיר ב‑‑ 1912 ונמנה עם מקימי "המפלגה העות'מאנית לדצנטרליזציה מנהלית" בשנה שלאחריה . בה בעת הוא נקט יוזמות שונות לאיחוד השורות בין שליטי חצי האי ערב . מלחמת העולם הראשונה הביאה לסגירת המדרשה אחרי שתי שנות פעילות בלבד ולהחרפה ביחסו של רידא כלפי שלטון התורכים הצעירים . הוא תמך ב"מרד הערבי" והיה שותף למגעים עם הבריטים על הקמת מדינה ערבית בראשות השריף חוסיין ממכה . אחרי המלחמה, ב‑‑ ,1920 הוא נבחר לנשיא הקונגרס הלאומי הסורי שהכתיר את פייסל בן חוסיין למלך סוריה, לפני שהצרפתים הניסו אותו וכוננו את שלטון המנדט . רידא היה מעורב גם בענייני פלסטין . הוא התריע תכופות מעל דפי אל‑ מנאר מפני "הסכנה הציונית" ונמנה עם באי הקונגרס האסלאמי הכללי שזימן חאג' אמין אל‑‑חוסייני להגנת ירושלים ב‑‑ 1931 . שיקולים פוליטיים בעיקרם הם שהובילו את רידא באחרית ימיו אל הגרסה הוהאבית של הסלפיה . הוא כאב את חלוקת הפרובינציות הערביות לשעבר של האימפריה העות'מאנית בין בריטניה וצרפת, והיה מוטרד ביותר מיומרות השריף חוסיין להנהגת עולם האסלאם תחת חסותם של הבריטים . בעקבות זאת הוא החליט לתמוך ביריבו הגדול של השריף, שליט נג'ד האמיר עבד אל‑‑עזיז אבן סעוד, שהיה עסוק באותן שנים בכיבוש השטחים שעליהם תקום ערב הסעודית המודרנית . מתוך כך החל רידא לתמוך במלומדים הוהאבים, למרות הסתייגויותיו משמרנות‑‑היתר שלהם, ולפרסם ב אל‑ מנאר את כתביהם . לאחר כיבוש החג'אז בידי הסעודים נענה רידא להזמנתו של אבן סעוד להשתתף בקונגרס שערך במכה בעונת החג' של 1926 ולסייע בטיהור שמם של הוהאבים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help