sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האירוניה של ניטשה 11 הכרה", מכיוון שעבור ניטשה, ההכרה היא מושג רחב יותר מתורת ההכרה . תורת ההכרה לרוב מתייחסת לתורות ששואפות לגזור ידיעות ודאיות, ואילו ההכרה מתייחסת לתפיסותיו של האדם ביחס לעולם את עצמו, ולא רק במסגרת מחקר פילוסופי שמנותק מחייו הארציים של האדם . משעה שמבין האדם את כישלונה של האפיסטמולוגיה לגזור ודאות, הוא משתמש בה כהכרה אשר מועילה לחייו, ולא עוד כתורה מסודרת ומלאה שבעזרתה הוא חוקר את חייו . לכן כשאני משתמש במהלך הספר במושג "הכרה" ולעיתים ב"תורת הכרה" אין זה מקרה, אלא מכוון . ניטשה מבקר את תורת ההכרה מכיוון שהוא מתנגד לכל תורה באופן עקרוני . הוא מתייחס להכרה כ"הכרה פרספקטיבית" שבאמצעותה פועל האדם בחייו באופן אירוני . האירוניה באה לידי ביטוי בחייו של העלאדם ( Übermensch ) שפועל במסגרת הכרה פרספקטיבית שמועילה לחייו בבחינת תנאי קיום, אך הוא עושה זאת בגיחוך מכיוון שהוא מבין שזו רק הונאה עצמית שיש בה עבורו משום שקר יעיל לחייו . הספר עוסק בבעיית ההכרה שצצה ועולה בכל כתבי ניטשה באופן תכוף . בספר אציג את ההכרה כבעיה, מכיוון שניטשה טוען שההכרה לא יכולה לגזור ודאות והיא לכל היותר חלקית ופרפסקטיבית וככזו, לעיתים מועילה לחיים ולעיתים מזיקה להם . ההכרה מועילה לחיים רק אם היא בגדר תנאי קיום לאדם והוא משתמש בה כהונאה עצמית מודעת . לטענת ניטשה, האדם שפועל במסגרת תורת הכרה שהיא בגדר תנאי קיום צריך להיות מודע לכישלונה לגזור ודאות, אך הוא פועל במסגרתה מכיוון שאין לו ברירה . פעולותיו, אשר נשענות על עקרונות אפיסטמולוגיים הן רק בחייו היום‑‑יומיים, והוא אינו רואה בתורה זו משנה סדורה לשם חקירותיו הפילוסופיות . תורת ההכרה מזיקה לחיים כשהיא דורשת מהאדם להאמין בערכים עליונים שאינם בגדר תנאי קיום . הכרה שמזיקה לחיים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help