sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ערן אביב 10 ולפילוסופיה בכלל הוא יחס דו‑‑משמעי . הוא מציג את התועלת ואת הנזק שבכל תאוריה פילוסופית, וכך גם לגבי תורת ההכרה . הספר כולו עוסק בפרשנותו של אפוריזם אחד של ניטשה - אפוריזם 4 מתוך "מעבר לטוב ולרוע" . באפוריזם זה ניטשה טוען שההכרה טומנת בחובה תועלת ונזק לחיים, וזאת אף על פי שאין בינה לבין האמת דבר וחצי דבר . ואולם הוא אינו מפרט אילו תועלות ונזקים טמונים בהכרה . כדי להבין את כוונתו, על הקורא להיות בקיא בכל כתביו, אשר כתובים לעיתים רבות ללא סדר נושאי ולכאורה נראים שנכתבו באופן אקראי . הקורא יחבר את חלקי הפאזל בכוחות עצמו . כפי שאראה בפרשנותי, אפוריזם זה הוא לב האפיסטמולוגיה הניטשיאנית שפרוסה בכל כתביו . כוזבו של משפט לדידנו עדיין אינו בגדר ערעור על אותו משפט : ואולי זהו הצליל הזר ביותר העולה מלשוננו החדשה . השאלה היא, באיזו מידה הוא מקדם חיים, מקיים חיים, מקיים סוג, אולי אף מגדל סוג : ומעיקרו של דבר אנו נוטים לטעון, שהמשפטים הכוזבים ביותר ( ועליהם נמנים גם המשפטים המרכיבים אפריורי ) , הם לנו גם הנחוצים ביותר [ . . . ] אנו טוענים שהויתור על משפטים כוזבים, פירושו ויתור על החיים עצמם, שלילתם ממש ( מ . ט . ר . 4 ) . 1 הביקורת על תורת ההכרה, כפי שמופיעה בפילוסופיה הניטשיאנית, כוללת בתוכה עיון פילוסופי שאינו מנותק מהפעילות האנושית . מחד גיסא, ההכרה טומנת בתוכה את השאלות האפיסטמולוגיות על הכרת העולם ועל הכרת האדם את עצמו, ומאידך גיסא היא טומנת בתוכה את אמונותיו של האדם שבאות לידי ביטוי בפעילותו היום‑‑יומית . לכן בכותרת הספר מופיע המושג "הכרה" ולא "תורת 1 . בכל כתבי ניטשה מראי המקום יציינו את מספרי הסעיפים ולא את מספרי העמודים כדי לא להתחייב למהדורה ספציפית ולהקל על הקורא, אלא אם צוין אחרת במפורש .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help