sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

| 11 הקדמה הספוג בדאגות להישרדות קבוצתו חופשי להלך גם במקומות שבהם המלאכים חוששים לפסוע ולחשוב : "אז מה הדבר הכי נורא שיוכלו לעשות לי ? " רוב הפסיכולוגים סבורים כי אַנגסט — תחושת חרדה או חשש שמקור שמה במילה הלטינית anxius — הוא רגש שלילי וכובל . פרויד אינו רואה זאת כך . אצל יהודים חרדה היא דווקא גורם מניע מרכזי, המנוע לחשיבה רעננה . ועוד מלטינית : genius הוא הטבע הפנימי ו- gignere הוא להוליד . חוקרי עברית סבורים ששורשי המילים נעוצים במילה "גאון", שהיא שֵם עצם המופיע לראשונה בסיפור יציאת מצרים ( שמות טו ז ) ויש לו עוד ארבעים ואחת הופעות במקרא . בתהילים ( מז ה ) המילה מופיעה בצירוף "גאון יעקב", רמז לכך שיש אולי גניוס מסוים המיוחד ליהודים . סמואל ג'ונסון מרחיב את הגדרת המילה greatness ( גדוּלה ) , וכולל בה עוד שלוש קטגוריות : השלטון, כל אדם שניחן ב"תכונות נעלות", וכן ( כמושג מופשט ) "נטייה של הטבע לכך שאדם מסוים מוכשר לעסוק במשהו מסוים" . בקטגוריה השלישית הוא מתכוון ליכולת הבלתי מנוצלת של אנשים פשוטים בתכלית, המסוגלים להתעלות במצבים מסוימים או במקרי חירום באופן שאחרים אינם מסוגלים לעשות : "תבוא השעה — יבוא האיש" . סוג זה של גניוס, כותב המילונאי הדגול, "כמוהו כאש הטמונה באבן הצור, שתופק רק מתוך חיכוך בסובייקט הראוי" ( ייתכן שג'ונסון מתייחס כאן לאוזלת ידו הגמורה בכל תחום אחר ) . לא מעט דמויות בסיפור שלפנינו הולמות את הקטגוריה החמקמקה הזאת : גברים ונשים שמוצאים בתוכם את הכוח ברגע ייחודי של שעת חירום או שעת כושר להפגין יכולת בלתי סבירה, על-אנושית, לפעולה ולהמצאה . יש הנולדים להיות גאונים, ויש שהגאונות מוטלת עליהם בשלב מסוים בחייהם . אין בדעתי לטעון לקיומו של אֶקסֶפּציוֹנליזם יהודי . גם אינני סבור שהיהודים התברכו בכישרון גנטי חריג למתמטיקה, לבידור ולכסף, כפי שטוענים רבים ( בדרך כלל לשלילה ) . אי אפשר למגר דעות קדומות כאלה באמצעות ההיגיון בלבד, אבל משיחת קרם יופי תוכל אולי לעזור : האישה הראשונה שנעשתה מיליונרית בדולרים היא הקוסמטיקאית הלנה רובינשטיין, דודנית זעירה ( 47 . 1 מ' ) של הפילוסוף מרטין בובר שניחנה בדחף חסר מנוח לשיפור עצמי . באמצע שנות העשרים לחייה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help