sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גאונות וחרדה | 10 השמש . זמן יחסי הוא חלק מהמורשת הגנטית של איינשטיין זמן רב לפני שהוא מכריז על גילוי היחסות . זיגמונד פרויד מכריז בכמה הזדמנויות כי גדל בבית לא דתי ושאין הוא יודע דבר על יהדות . כל חוקר המכיר את התלמוד ישתומם אפוא לגלות כי בגישתו האנליטית פרויד משתמש בלא פחות משישה מתוך שלושה-עשר כללי הפרשנות התלמודית — באופן לא מודע, כמובן . מפליא לא פחות לראות עד כמה מכיר מרקס את כללי ההיגיינה המקובלים על היהודים, או את רגישותו העזה של טרוצקי לאנטישמיות השמאלית — עד כדי כך שהוא מוקיע אותה ב"פראבדה" כבר ב- 1923 . עוגיית המדליין של פרוסט הוכנה כמעט בוודאות על פי מתכון יהודי . קפקא חולם שהוא מלצר המשרת סועדים בקפה תל אביבי . "נשמתם" היהודית לא תנום ולא תישן . ויש עוד מכנה משותף . אצל כל גאון המופיע בספר זה ניכרת נימה של חרדה קיומית . יהודים במאה ה- 19 ובמחצית הראשונה של המאה ה- 20 חרדים מפני ביטול זכויות האזרח וחופש הדיבור שניתנו להם . אחרי משפט דרייפוס חשים ההוגים הגדולים צורך דוחק להצדיק את קיומם בסביבה עוינת ולעשות זאת מהר, עוד לפני הפוגרום הבא . הם אינם מצפים להתקבל . אדרבה, הם יודעים כי רוב הסיכויים שרעיונותיהם יידחו, ולכן הם חופשיים לחשוב את מה שאינו עולה על הדעת, ונאלצים לעשות זאת במהירות, עוד לפני המשבר הבא . לא מקרה הוא שפרויד, איינשטיין, שֶנבֶּרג, פרוסט, הרצל, טרוצקי, האבר והירשפלד מופיעים כולם עשור אחרי דרייפוס, נקודת מפנה שעוצמתה אינה מוכרת בדרך כלל מחוץ לגבולות צרפת . דרייפוס מעורר מחדש את הפחד הקמאי בקרב אחיו היהודים, אות וסימן למעמדם השולי, ולפיכך גם לשעת הכושר שלהם . קפקא אינו סבור שניכור הוא בעיה יהודית ואפילו לא חיסרון אישי ; הוא מרחיב את המושג ומציג אותו כתסמין מהותי של המצב האנושי . גרשווין, יליד אמריקה הראשון שהמוזיקה שלו זכתה בהכרה בינלאומית, יכול לשמוח אך ורק במסיבות שבהן הוא יושב אל הפסנתר בפינת החדר ומפענח משם את משמעות הדברים סביבו . שנברג, כשהוא נשאל אם הוא האיש שיצר את המוזיקה האַטוֹנָלית הנוראה הזאת, עונה : "מישהו היה מוכרח לעשות את זה, ואם כבר, אז למה לא אני" . היהודי

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help