sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גאונות וחרדה | 8 של הדנ״א, אלמלא פריץ האבֶּר לא היה די מזון לקיים את החיים עלי אדמות, אלמלא ז'נבייב הלוי לא היתה "כרמן" ואלמלא עמנואל דויטש לא היתה מדינת ישראל . המכנה המשותף לכל האנשים הללו הוא היותם יהודים — אם מפני שנולדו להורים יהודים ואם מפני שחיו כיהודים . דומה שכולם חשבו "מחוץ לקופסה", וכולם חשבו מהר . השאלה שניצבת במוקד ספר זה היא מדוע, דווקא בתקופה הזאת, הצליח קומץ יהודים לראות את מה שאחרים לא ראו . לשאלה הזאת נלווית שאלה הפוכה : אם יהודים שינו את פני העולם בין 1847 ל- 1947 , האם גם העולם שינה את היהודים, אולי אף לבלי הכר ? ( התשובה הקצרה היא כן ) . למיטב ידיעתי, שום היסטוריון לא עסק עד כה בסיפור הזה משני היבטיו . במאה ה- 21 , הרב-תרבותית כל כך, יש אולי משמעות רחבה יותר להליכים הללו כדפוס לדיאלוג תרבותי ולסימביוזה תרבותית . החוכמה העממית גורסת שחמישה יהודים ניסחו את כללי החברה : משה אמר שהתורה היא הכול ישו אמר שהאהבה היא הכול מרקס אמר שכסף הוא הכול פרויד אמר שמין הוא הכול איינשטיין אמר שהכול יחסי . צחוק בצד — יש בזה משהו . וליהודים יש שלל קלישאות שמתאימות לרוב המצבים . כמאה שנה לפני ישו ביקש אדם אחד מאדם אחר ללמדו את כל התורה כולה על רגל אחת . הלל הזקן השיב לו : "ואהבת לרעך כמוך . ואידך זיל גמור" — כל היתר אינו אלא פרשנות . כאלפיים שנה אחר כך, כאשר אלברט איינשטיין התבקש להסביר לעיתונאי את תורת היחסות, הוא אמר : "החומר אומר למרחב כיצד להתעקם" — והרי לכם אמרה בנוסח הלל הזקן . וכשזה עדיין לא ברור, איינשטיין מספר בדיחה יהודית, וזה עובד ( ראו עמ' 226 ) . הלוך-הרוח היהודי שעומד מאחורי גל הגאונות טרם נחקר 1 עד כמה מושפעים מאהלר, מודיליַאני ופּרוּסט מהיסודות בהצלחה .

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help