sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 גבולות – פרקים באסתטיקה ציונית דתית בתשובה . אולם לא הייתה מסורת כלשהי של אמנות דתית לאומית . ובוודאי הדברים יפים לתחומים כמו מחול, מוסיקה אמנותית ומוסיקת רוק . במקביל התחוללה תופעה חברתית ופוליטית שבה הנציגות האלקטורלית של הציונות הדתית ביקשה לפרוץ קדימה ולהשפיע על החברה הישראלית באמצעות פתיחות, דהיינו הכלה של נציגים מזרמים שונים, כולל חילונים . בראשיתו היה "הבית היהודי" שהחליף את המפד"ל מבטיח, והייצוג האלקטורלי שלו הפיח תקוות להשבת המפלגה הציונית הדתית לימי הזוהר שלה ; מה עוד שהדגם של מפלגת סיעות כפי שהיה במפד"ל לא נשנה בישות החדשה . אולם הנוסחה לא עמדה לאורך זמן, וההתחדשות התגלתה כארעית . ציינתי התרחשות זו כדי להבהיר שההתחדשות האסתטית באה במקביל לניסיונות להתחדשות פוליטית, אך זו לא האריכה ימים . * בחיבור זה אני מתחקה אחר תחנות בהתפתחות האסתטיקה בציונות הדתית, ובמיוחד בספרות ובהגות האסתטית . ניתוח יצירות ספרותיות משמש אבן דרך להבנת ההגות האסתטית בציונות הדתית . לא מעט דיונים בטיפוסים החברתיים והיצירתיים שהעמידה התנועה נמצאים בספר . וזה מבנהו : השער הראשון עוסק בזיקותיה הרעיוניות של הציונות הדתית הקלסית ליצירתיות האסתטית . הפרק הראשון עוקב אחר התגבשות רעיונות אסתטיים בהגות הציונית הדתית מראשיתה ועד לשנות השבעים של המאה שעברה . אני דן בו בהגותם של ר' בנימין ( יהושע רדלר-פלדמן ) , הרמן שטרוק, ישעיהו אביעד ( וולפסברג ) , נחמיה עמינוח ומשה שוורץ . פרק זה מציין את הזרימה של ההגות האסתטית בציונות הדתית . הפרק השני מוקדש להגותה האסתטית של דמות מרכזית בחינוך הדתי הלאומי בתקופת היישוב, ר' אליעזר מאיר ( רא"מ ) ליפשיץ . הדיון מאפשר לא רק לעקוב אחר התגבשות דעותיו של ליפשיץ בתחום האסתטי, אלא גם לבחון את השלכותיהן החינוכיות . הפרק השלישי עוקב אחר דגמים ודפוסים שהופיעו בכתיבה הפרוזאית והפיליטונית ובסוגת הרומן, שהתפתחה בציונות הדתית בשנים האחרונות . בפרק זה מתוודע הקורא לניסיונות ספרותיים של כותבים ציונים דתיים משני צידי המתרס, הכתיבה המושרשת בחרד"ליות מחד גיסא והכתיבה המבטאת את קווי האפיון של ה"לייט" מאידך גיסא . דיון זה חותם את השער הראשון . השער השני מציע עיון בסוגיות ביצירתיות הלירית והפואטית שהופיעה בציונות הדתית ובסביבותיה בעשורים האחרונים . במידה רבה ניתן לראות את השער הראשון כתשתית וכהכנה לפרץ היצירתי המתואר בשער השני . הפרק הרביעי עוסק ביצירה השירית החדשה, והוא מתמקד בשיר שחיבר משורר מחוג "משיב הרוח" . באמצעות ניתוח השיר אני מבקש לעמוד על מגמות תאו-פואטיות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help