sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

2 מבוא או בניסוח אחר שאנו מוצאים אצל רש"י ואצל פוסקים אחרים בימי הביניים, "שגוים בזמן הזה אינם בקיאים בטיב עבודה זרה" . עיקרון אחר המופיע אצל בעלי התוספות וחוזר במאות השבע - עשרה והשמונה - עשרה קובע "כי אין בני נח מצוּוים על השיתוף", ובלשונו של כ"ץ : "רק יהודים חויבו במונותאיזם מוחלט, לעומת אחרים כמו הנוצרים המאמינים בשילוש, שאמונתם לא נאסרה משום עבודה זרה" . 5 וכבר הראה כ"ץ כי בימי הביניים זו היתה גם עמדתו של ר' מנחם המאירי, בן המאה הארבע - עשרה ; הוא גרס באופן עקרוני שהנוצרים אינם בכלל עובדי עבודה זרה מתוקף היותם כלולים ב"אומות הגדורות בגדרי הדתות" . עמדה זו התפרסמה רק במאה התשע - עשרה . כ"ץ גם הראה כי במאות השבע - עשרה והשמונה - עשרה הנזכרות לעיל השתנו נימוקי היהודים באשר ליחס לנוצרים מנימוקי תועלת לנימוקים ש"מעורבת בהם הערכה חדשה של הנצרות כדת שאיננה בגדר אלילות גמורה" . 6 הוא מדגים את התפישה החדשה בדברי ר' משה רבקש ( 1595 - 1671 , שנ"ה ~ - תל"א ) בעל "באר הגולה", בדברי ר' יאיר חיים בכרך ממגנצא וורמייזא ( 1638 - 1701 , שצ"ח - תס"ב ) , ובדברי ר' יעקב עמדין ( 1697 - 1776 , תנ"ח - תקל"ו ) מקהילת אלטונה . כ"ץ ראה בעמדותיו המתונות של ר' יעקב עמדין כלפי הנצרות, עד לטיעונו המרחיק לכת כי חכמי הנוצרים "מסייעים ידי ישראל לשמור תורתם . . . חומה היו עלינו ועל ספרינו הקדושים בכלל", 7 את שיא הסובלנות שהיהדות המסורתית היתה מסוגלת לגלות כלפי הנצרות . 8 התמתנות היחס לנצרות ביהדות המסורתית נמשכה עוד כשישים וחמש שנים עד לעשור השני של המאה התשע - עשרה . המרחיק לכת מכל הרבנים היה ר' משה קוניץ ( 1774 - 1837 , תקל"ד - תקצ"ז ) , תלמידו של "הנודע ביהודה", שהיה דיין בעיר פשט ורב באויבן ישן ( בודפשט ) משנת 1828 . ר' משה קוניץ טען כי "מי שאינו מודה בעבודת אלילים ויאמין כי יש אלהים בשמים נקרא בדתנו יהודי כמונו" . 9 כבר בספרו "העוין" ( תקנ"ו ) קבע ר' משה קוניץ כי גוי הנוהג על דרך החכמה הוא "שוה נכרי כהן וישראל להיות בכלל זרע אברהם צאצאי יעקב, לפי שכלנו ייטיבו לכת" . 10 ספרו של ר' משה קוניץ "בן יוחאי" הופיע בשנת 1815 ( תקע"ה ) , ואפשר לומר שהוא מסמן את קו הגבול הרחוק ביותר בהתמתנות הרבנות המרכז - אירופית ביחסה כלפי הנצרות . 5 שם, עמ' 163 - 164 . 6 שם, עמ' 163 . 7 יעקב עמדן, ספר שימוש, אמשטרדם תקי"ח - תקכ"ב, כד ע"א . 8 ראו כ"ץ ( לעיל, הע' 3 ) , עמ' 166 - 167 . 9 משה קוניץ, בן יוחאי, וינה תקע"ה, "מודעה" ( עמוד לא ממוספר ) . 10 משה קוניץ, "העוין", וינה תקנ"ו, וראו שם, "באור המלות", פרק טו, סעיף נג, עמ' קח ( בהערות ) .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help