sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

01׀מבוא נעשתה על פי המסקנות שאליהן הגעתי בחיבורי, כתב יד תימני . אומנם כתב יד זה אינו נקי מחסרונות, כפי שפירטתי בחיבורי הנזכר, ועם זאת הראיתי שם שנוסחו עולה בטיבו על נוסחם של שאר העדים השלמים למסכת . במקומות שבהם הייתי משוכנע שנוסחו מוטעה, תיקנתי את נוסח הפנים וציינתי זאת, אם באמצעות סימנים ברורים בגוף ההעתקה ואם באמצעות הערות שוליים . כדי לא להיגרר להצגת נוסח לקטני, השתדלתי למעט ככל האפשר בתיקוני נוסח בהצגת נוסח הפנים, ולא מפני שאנו מדמים נעשה מעשה . הדיונים המפורטים בענייני הנוסח והכרעותיי בשאלת הנוסח המקורי בכל פרט ופרט באים בחלקים הבאים . נוסח הפנים של הסוגיה איננו מבטא אפוא את הכרעתי בשאלת הנוסח המקורי בכל פרט ופרט, ויש לצרף את הנוסח שם לדבריי בחלקים הבאים . החלוקה לפסקאות ולשורות נעשתה כדי להבליט את המבנה של הסוגיה ולהקל על הקורא את הבנתה כבר בקריאתה הראשונית . יחד עם זאת, חלוקה זו גם מבטאת את הכרתי בדבר המבנה הספרותי של הסוגיה . הסוגיה איננה פרוטוקול של הדיונים בבית המדרש בשאלה זו או אחרת, אלא יצירה מחושבת בעלת עריכה מכוונת, שסוף מעשהָבמחשבה תחילה . ביטוי מפורט לכך בא בפירושי לכל סוגיה וסוגיה . 4 מטבע הדברים,הפיסוק המפורט שהוספתי מבטא את ההכרה שהסוגיות נערכו על פה . סוגיה שנערכת על פה מלווה בסימני הטעמה קוליים . הפיסוק בא אפוא לשקף את סימני ההטעמה המקוריים הללו של הסוגיה . בהצגת הסוגיה לא הבדלתי בין אופי החוליות השונות המרכיבות אותה : מקורות תנאיים, אמוראיים ודברי התלמוד . מטרתי בחלק זה הייתה להציג את הסוגיה השלמה, בלא להבליט בשלב זה את מקורותיה, וזאת כדי לא להסיח את דעתו של הקורא מהיצירה הסופית . דיון בחוליות המרכיבות את הסוגיה ובמקורותיה נעשה במסגרת הפירוש . 3 . מקבילות ומראי מקום בחלק השלישי ציינתי את המקבילות ואת מראי המקום לחוליות ולפסוקים הנזכרים 5 המקבילות צוינו לפי מספרי השורות של הסוגיה בנוסח הפנים . במקום שהמקבילהבסוגיה . מתייחסת רק לחלק מן השורה ציינתי בתחילת ההפניה חלק זה . ההפניות לבבלי הובאו בסתם, בלא ציון המילה 'בבלי', אלא אם כן הובאה לפניה מקבילה מהספרות התנאית . ההכרעה בשאלה מה מוגדר כמקבילה איננה חד משמעית, ומה שנחשב מקבילה בעיני פלוני, לא בהכרח ייחשב כך בעיני אלמוני . השתדלתי ללכת בזה בדרך ממוצעת . מחד גיסא ציינתי גם למקבילות ענייניות, אף שאין הן מקבילות מילוליות, וכן למקבילות חלקיות, לעיתים גם של ביטוי קצר . מאידך גיסא נמנעתי מלהפנות למקורות הקשורים לסוגיה רק 4 ראו רוזנטל, תולדות ( = עיונים, עמ' 241 - 276 ) ; ברודי, ספרות הגאונים ; זוסמן, תורה שבעל פה ; רוזנטל, על הקיצור, עמ' 791 - 796 ; דנציג, מתלמוד על פה ; סבתו ושושטרי, סוגיות שהוגהו ; פוקס, תלמודם, עמ' 48 - ,86 174 - ,179 והספרות הרשומה במחקרים אלו . 5 ההפניה לירושלמי צוינה הן לפי פרק והלכה כמצוין בכתב יד ליידן, הן לפי דף ועמוד בדפוס ונציה, הן לפי טור ושורה במהדורת האקדמיה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help