sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

יוליה רובנוביץ' : שקיעת הגיבורים יד במאמר מוסגר אציין כי הייצוג השלילי של גושתאספ ב'ספר המלכים' ובמסורת האפית האיראנית באופן כללי תמוה למדי לאור תפקידו המכריע כמעין קונסטנטינוס של הדת הזורואסטרית . הוא מוצג באופן חיובי ביותר הן בספרות הפרסית האמצעית של התקופה הסאסאנית והן בספרות הזורואסטרית המאוחרת, דוגמת הפואמה הדתית האפית 'ספר זרתושטרא' ( 'זַראדֻשְת-נאמה' ) מן המאה השלוש עשרה . הסיבות ההיסטוריות לטרנספורמציה זו טרם הובהרו ; משערים שהיא התרחשה כתוצאה ממיזוג מלאכותי משהו של שני הענפים השונים של המסורת האיראנית : מצד אחד המסורת הסאסאנית ההיסטורית, ומצד אחר מחזור האגדות הסיסתאני המבליט ביתר שאת את תולדות השושלת המקומית של בית רוסתם . בין כך ובין כך, ב'הגדת הקרב בין אספנדיאר לרוסתם' של פירדוסי מתקיימים שני הענפים הללו בכפיפה אחת ובצורה אורגאנית : בזכות כישרונו הפואטי, יצק המשורר מחומרים מגוונים ומנוגדים גרסה עקיבה, חפה מסתירות ורוויה בדילמות מוסריות, המשתלבת באופן טבעי במארג הרעיוני של יצירתו . ובחזרה לעלילת הפואמה . לאחר מות הנסיך האומלל, ימיו של רוסתם ספורים, שכן לפי הנגזר בשמיים : 'אֲשֶׁר יִשְׁפֹּךְאֶת דְּמֵי אִסְפַנְדְיָר, / יִהְיֶה גַּם הוּא חִישׁטֶרֶף לַגּוֹרָל ; / / חַיָּיו יִהְיוּ 27 אכן, אחרי שרוסתם מקיים את שַׁרְשֶׁרֶת מְצוּקוֹת, / וּכְבוֹא עִתּוֹ, קְשֵׁה יוֹם יָבוֹא אֶל קֶבֶר' . ההבטחה שנתן לאספנדיאר ומחנך את הנסיך בַּהְמַן, הוא נופל קורבן למזימת שַגאד, אחיו 28 למחצה, ומוצא את מותו יחד עם רַכְש, סוסו הנאמן, בבור זרוע חרבות וכידונים ( טו ג ) . בהסתלק גיבור החיל, בַּהְמַן כפוי הטובה, היורש את כס סבו גושתאספ, קם על שושלת בית סיסתאן ומחסל אותה כליל כנקמת דם על מות אביו אספנדיאר . 'הגדת הקרב בין אספנדיאר לרוסתם' היא פסגת האתוס ההרואי של 'ספר המלכים' כולו, אך גם נקודת הפירוק של אתוס זה אל עבר אפיזודות בעלות אופי ( פסבדו- ) היסטורי, המכילות הדים קלושים בלבד לתהילת העבר האיראני האגדי האבוד . לא בכדי המסורת העממית האיראנית הענפה, המעבדת בפרוזה במשך מאות שנים את סיפורי ה'שאה- נאמה' — תוך שינוי והרחבה — מתכחשת כמעט לחלוטין לחטיבות הסיפוריות של 'ספר המלכים' אשר מגוללות את קורות מלכי איראן לאחר שקיעת הגיבורים . אם נעלעל בגרסאות הפרוזאיות המסועפות המכונות 'מגילות' ( טוּמארים ) , אשר נועדו לביצוע בעל-פה על ידי מספרי ה'שאה-נאמה' המקצועיים והועלו על הכתב בעשורים האחרונים, נגלה כי המספרים פוסחים על עלילותיהם של הֻמאי ( יז ) , דאראב ( יח ) ודארא ( יט ) , שלושת המלכים בעלי 29 גם אין הם מעוניינים בהרפתקאותיו קווי דמיון עמומים עם שליטי השושלת האחימנית . ומסעותיו המרתקים של אלכסנדר מוקדון — הלא הוא אִסְכֵּנְדַר של המסורת האסלאמית — אשר עבר ניכוס תרבותי משמעותי והפך לשליט איראני לכל דבר באמצעות בניית אילן יוחסין 30 תולדות איראן הסאסאנית המשתרעות על אלפי בתי שיר, אף הן, אינן מהוות אבן איראני . שואבת לדמיון המספר העממי . אדרבא, בעוד שב'ספר המלכים' לאחר מות רוסתם הגבורה האגדית-מיתית דועכת ונעלמת, המסורת העממית מסרבת להשלים עם אובדנה . היא מחייה את דור הנפילים בדמות צאצאיו של רוסתם — בתו בּאנוּּ-גֻשַסְפּ, בניו ונכדיו — שלרובם אין זכר באפוס של פירדוסי . וכך, החל מסוף המאה האחת עשרה, הולך ומתהווה לו המחזור 27 שם, עמ' 399 , בתים 3860 — 3862 . 28 שם, עמ' 407 — 418 . 29 שם, עמ' 425 — 435 , 436 — 440 , 441 — 456 בהתאמה . 30 שם, עמ' 439 — 456 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help