sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

יוליה רובנוביץ' : שקיעת הגיבורים יב כאן בא לידי ביטוי הנושא המרכזי השני של 'הגדת הקרב בין אספנדיאר לרוסתם' — התנגשות בין שני סדרי עולם מנוגדים . גושתאספ ואספנדיאר מגלמים את הסדר החדש, שדת זרתושטרא היא אחד המאפיינים שלו, ואילו רוסתם הבא בימים מסמל את הסדר הישן, שטיבו הולך ומתבהר במהלך העימות בין שני האלופים . גושתאספ, המשתייך למחזור השני, החדש יותר, של שושלת המלכים הכִּיָאנים, חש מאוים על ידי רוסתם בעל אילן היוחסין עתיק היומין, שלא פעם היטה את כף המאזניים בסוגיית הכתרת מלכים . גושתאספ מלין בפני אספנדיאר על הזלזול לכאורה של רוסתם : 'לַעֲצוֹתַי וּפְקֻדּוֹתַי יָבוּז, / וְלֹא יַטֶּה אָזְנוֹלְשִׁדּוּלַי [ . . . ] / / אַךְעַל 18 לשווא מונה אספנדיאר בפני מַלְכוּת גֻשְׁתָסְפּאָבִיךָשָׂח : / "כִִּתְרוֹחָדָשׁ, עַתִּיק יָמִים נִזְרִי"' . אביו את המופתים שחולל רוסתם בשרות מלכי איראן . גושתאספ אינו שועה לקול ההיגיון, ואספנדיאר, בלב כבד, שם את פעמיו אל זאבול עם צבאו . שם, בזאבול, הרחק מעיר הבירה של הממלכה, מתעצם הקונפליקט הגורלי בין שני האלופים, שבאופן פרדוקסאלי — ועל כן כה כאוב — לא רק שאינם חשים איבה זה כלפי זה אלא אף רוכשים הערצה כנה אחד לשני . אספנדיאר קרוע בין אהדתו לרוסתם הישיש ובין חובת הציות העיוור למלכו מולידו ; ורוסתם שסוע בין שמירת אמונים למלך איראן ויורשו ובין החירות שלו ושל שושלתו . פירדוסי מיטיב לתאר את הרגשות הסותרים הגודשים את רוסתם : רֻסְתַם שָׁקַע בְּשַׂרְעַפִּים מִצַּעַר, / וְהָעוֹלָם בִּפְנֵי עֵינָיו כְּיַעַר . שָׁקַל : 'הֲלִכְבָלִים אֶתֵּן יָדַי, / אוֹאִם אָקוּם עָלָיו לְהַכּוֹתוֹ ? רָעוֹת חוֹלוֹת וַאֲרוּרוֹת הַשְּׁתַּיִם, / וְהַבְּחִירָה בָּהֶן אָסוֹן קָרֵב . אִם בִּכְבָלִים אָבוֹא — כְּלִמָּה חֶלְקִי ; / וְאִם אַכֵּהוּנֶפֶשׁ — מַר לִי מָר . הַמְּסַפְּרִים אֶת הַקּוֹרוֹת הָאֵלֶּה, / אַךְדֹּפִי יִמְצְאוּבִּי עַד עוֹלָם . יֹאמְרוּ : "רֻסְתַם נִשְׁבָּה בִּידֵי צָעִיר, / בָּא לְזָבֻּל, כָּפַת שָׁם אֶת יָדָיו" . תְּהִלָּתִי תִּהְיֶה לְתָהֳלָה, / יִמַּר מִשְּׁמִי הָרֵיחַוְהַצֶּבַע . וְאִם יָכְרַע בִּשְׂדֵה הַקֶּטֶל הוּא, / אֶעְטֶה בּוּשָׁה בִּפְנֵי כָּל הַשָּׁהִים . יַגִּידוּ : "שַׁהְרְיָר צָעִיר רָצַח, / כִּי דְּבַר עָתָק הִשְׁמִיעַבְּאָזְנָיו" . יְקַלְּלוּנִי גַּם אַחַר מוֹתִי, / אַף יְכַנּוּבְּבוּז "כּוֹפֵר זָקֵן" . אוּלָם אִם בְּיָדוֹאֶפֹּל אֲנִי, / תִּשְׁכֹּן זָבֻּל בְּלִי צֶבַע וּבְלִי רֵיחַ . 19 שֵׁם זָל, בֶּן סָם הַמְּהֻלָּל, יִמַּח, / וְאִישׁלֹא יִתְגָּאֶה עוֹד בְּסִיסְתָן' . לפני התרת הקונפליקט בדו-קרב בין רוסתם לאספנדיאר, פירדוסי מזמן לנו הצצה מרתקת למאבק הזהויות שניטש בין שתי הדמויות, המשקף שני אתוסים חלופיים של גבורה . רוסתם, מעין הרקולס איראני, מייצג את הגבורה האגדית-מיתית הקדמונית . אף על פי שבעת המפגש עם אספנדיאר גילו עולה על שש מאות שנה, הוא עודנו בעל זרוע איתנה ומלא תבונה ודעת . בבואו לתאר את מעלותיו לפני הנסיך הצעיר, רוסתם דואג להבליט את מוצאו העתיק והאציל ; הוא מתהדר בהכנעת יצורים אימתניים ועל-טבעיים כדִיו, תנין ודרקון, ומסכם בגאווה : 'כְּבוֹד 20 דמותו עולה בקנה אחד עם מוסכמות הָעוֹלָם כֻּלּוֹבְּאַמְתַּחְתִּי, / וְרַק מִמֶּנִּי יִלְמְדוּגְּבוּרָה' . מיתיות-אפיות נוספות : הוא מכניס אורחים נדיב המיומן במנהגי המשתה ; הוא גם תחבולן 18 ראו כאן, עמ' 354 , בית 2497 ; עמ' 355 , בית 2499 . 19 שם, עמ' 378 , בתים 3212 — 3223 . 20 שם, עמ' 373 , בית 3053 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help