sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ויקטור רובינוב 12 את הגבול בין חלום לבין מציאות . להמחשת הנקודה הזאת אני מציע להתבונן בציוריו של הירונימוס בוש ( Hieronymus Bosch ) , שנולד בהולנד בשנת ,1450 נפטר שם בשנת ,1516 ומעבר לכל ספק הטרים את הסוריאליזם ; כדוגמה ניתן לקחת את ציורו "גן התענוגות הארציים" . אפשר גם לומר זאת כך : אני מנסה ליצור ספר פסיכואנליטי סוריאליסטי . איני אוהב הקדמות ארוכות ולכן אגש ישר לעניינים ולפרויד, שבעמודים 74 ו‑‑ 75 של פירוש החלום כותב שהקדמונים התייחסו לחלום כמכיל מסרים אלוהיים לגבי העתיד . בהתאם לכך אתייחס גם לספרו זה כאל חלום ניבוי . בעמוד 147 ( בעיקר בהערות ) מתאר פרויד את שיטת פירוש החלום של אריסטו ושל ארטמידורוס איש דלריס ( שחי ככל הנראה במאה השנייה לספירה באימפריה הרומית ) , ומילותיו זורמות באופן הבא : "אריסטו העיר בעניין זה, שמפרש החלומות הטוב ביותר הוא זה שמסוגל לתפוס את נקודות הדמיון בצורה הטובה ביותר ; שכן, תמונות החלום הן כתמונות במים, מעוותות על ידי התנועה, ומי שיודע לזהות את האמת בתוך התמונה המעוותת פתרונו הוא הקולע ביותר" . ועכשיו התייחסותו של פרויד לארטמידורוס איש דלריס ( באותו העמוד ) : "עקרון אמנות הפירוש שלו, עיקרון האסוציאציה, זהה, לפי גומפרץ, למאגיה . משמעו של דבר בחלום הוא הדבר שאותו הוא מזכיר . למותר לציין שזה הדבר שהוא מזכיר לפותר החלום ! " . מזכיר הדבר עד מאוד את הטיפול הפסיכואנליטי בגישה האינטר‑‑סובייקטיבית - גם כאן המטפל הקדמוני מקשיב למבקש העזרה בהבנת החלום ( בהבנת החלקים הלא‑‑מודעים של נפשו, המעיקים אליו בחייו הליליים ) , עושה reverie ( אם אשתמש במושגו של ביון, 1962 ) ומחזיר ללקוח את הבנותיו, מנוסחות באמצעות חשיבה פורמלית . למעשה, התמונות במים אינן מעוותות, ההפך הוא הנכון : הן המציאות הנפשית בצורתה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help