sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

משה צוקרמן | משה צימרמן 14 כסובייקטים לא היה אחיד, כשם שזהויותיהם של הנספים, בעודם בחיים, היו שונות ומגוונות . אלא שתובנה בסיסית זו לא הייתה מעניינה של הספֵרה הציבורית ההולכת ומתהווה במדינה החדשה - הוויית הקורבן נגדה את הצרכים האידיאולוגיים ‑‑ ממלכתיים שלה . המדינה הציבה, אפוא, תביעה אידיאולוגית במהותה : לייבא את הקורבן מבלי להידרש להתעמתות עם מציאותו המסוימת כסובייקט ‑‑ שריד של הוויית חוסר אונים מוחלט ( לא כל שכן לקבלת המציאות הזאת ) . במקרה הטוב השתררה שתיקה, אי ‑‑ דיבור מודע, בין הסובייקט הנושא את מה ‑‑ שאינו ‑‑ נתפס לבין הסובייקט הנושא את חוסר הרצון לתפוס ; במקרה החמור - והרווח ! - התחוללו חפצון של הקורבן והכפפתו השיטתית של "הקורבן" לצורכי צידוקה של האידיאולוגיה הציונית . זכר השואה ברמה הציבורית ‑‑ ממלכתית הישראלית התגבש מלכתחילה כמעשה אינסטרומנטליזציה של מה ‑‑ שאירע ‑‑ שם לצרכים הטרונומיים לו . השואה נעשתה "שואה" והוכפפה ככזאת לעקרון החליפין - ככל שהלכה ותפחה אידיאולוגיית ייחודיותה, כך הלכה ונעשתה בת ‑‑ המרה יותר ויותר : המרה חומרית מבחינה כלכלית ‑‑ מסחרית, המרה אידיאולוגית מבחינה פוליטית ‑‑ דיפלומטית, המרה מנטלית מבחינה צבאית ‑‑ ביטחונית, המרה רטורית מבחינת שגרת היומיום . אכן, בישראל - דווקא בה - הפכה השואה לפיסת חרושת תרבות . ציווי ה"זכור ! " היהודי הקמאי הפך לאזכור אינפלציוני, פרקטיקה של אי ‑‑ זכירה על דרך הרוּטיניזציה הפֶטישיסטית של הזיכרון - מימושו המצמרר של ה"אי ‑‑ זכור" . אלא שזה רק צד אחד של שיח הקורבנוּת הישראלי . מדינת ישראל קמה, כאמור, מתוך אסונו של העם היהודי, אך היא עצמה קרבנה, בתהליך הקמתה, את העם הפלסטיני . ואולם חמורים ועמוקים ככל שהיו ממדי הסבל הפלסטיני, אין להשוותם לשבר הציוויליזציוני שהתחולל באושוויץ . בכל זאת, לא בכדי רואים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help