sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אחר — לב טולסטוי 14 ׀ יראה אור — מי שהספיק להתוודות על סודותיו המבישים ביותר . ׀ ולמרות זה לא נרגע צימאונו לספר על עצמו את כל האמת . הוא רצה עוד . בהיותו בן עשרים ושבע כתב טולסטוי ביומנו שהוא אדם "בלי כללים", "לא-צנוע", "לא-סובלני", "כמעט בור", "לא-מרוסן", "עצלן", ו"רודף כבוד" ( 9 – 8 XLVII, ) . והנה, אף על פי שעברו על טולסטוי חמישים שנים של עבודה לשיפור עצמי, ואף על פי שמבחינת רבים מאוד כבר היה אדם קדוש, כך כתב על עצמו ביומנו בשנת 1903 : "אני רע וטיפש אבל נחשב טוב וחכם" ( 281 LIV, ) . * בתלמוד מסופר על אלישע בן אבוּיה, שבראשית דרכו היה מחכמי דת ישראל הבולטים, ממקורבי רבי עקיבא, אך בהמשך חייו כפר בתורה, נהפך לאפיקורס, ועל כך זכה לכינוי "אחר" . . . בדמי ימיו פיתח טולסטוי את תורתו הרליגיוזית החדשה והגדיר אותה "הנצרות האמיתית" . בתורה זו דחה הן את יסודות האמונה הכנסייתית הן את הערכים היסודיים של הציוויליזציה המערבית המודרנית : ערכי המדינה, הפטריוטיות, הצדק והמשפט, ערכי הרווחה, העושר והקניין הפרטי, ערכי הקִדמה הטכנולוגית והחברתית, המדע והאומנות . כנגד האמונות והערכים האלה הציב טולסטוי מצד אחד את האמונה באלוהים, שבהיותו כולו תבונה ואהבה דורש מן האדם רק דבר אחד : לאהוב את רעהו, ומצד אחר הציב את האידיאל של עולם בלי מדינות ובלי גבולות, בלי צבאות ובלי מלחמות, בלי אלימות ובלי נצלנות . הראשונים להתנגד לדעות החדשות של טולסטוי, ובעיקר למימוש הדעות האלה באורח חייו החדש, היו בני משפחתו . אחיו : Tolstoy, Polnoie Sobraniye Sochineniy [ v 90 Tomakh ] , Moscow Khudozhestvennaia Literatura, 1928 – 1958 . ההפניות לקובץ זה כאן ובהמשך הספר כוללות את מספר הכרך ( בספרות רומיות ) ואת מספרי העמודים . תרגום הקטעים שלי וכל ההדגשות במקור .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help