sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

א ו ר ז ר ו ע 12 קבוצתי, בשיחה במעגל, בשאלות, בתרגילים ובהתנסויות אישיות, בחקר וביצירה . הלימוד עסק בדורות קרובים ורחוקים והעלה את סוגיית המסירה והקבלה, המרד והיצירה . המשתתפים היו פעילים בהנחיית יחידות לימוד, בהארת הקשר ביניהן לבין הטקסטים ובהגשת פרויקטים אישיים בסוף השנה . באופן טבעי, מתוך הצלילה לטקסטים ולדילמות הללו נחשפנו לקשרים משפחתיים שבהם צמחו המשתתפים ולדרכי החיים שהם בחרו . לאורך הפגישות החלטנו כי יש גם לשיר . אנו מניחים כי השירה ליוותה תמיד את המסורת היהודית ואת החלוצים . בכל פגישה התבקש אחד המשתתפים להביא צמד שירים הקרובים ללבו — האחד מסורתי והשני חלוצי . לא פעם נתקלנו בנדודי השיר . ניגונים של איכרים בארצות נֵכר הוטמעו ברפרטואר השירי של הקהילה היהודית, ובתפילה המסורתית הוטמעו שירי חלוצים ושירים מן הזמר העברי . את השירים שרו גם קבוצות החלוצים . אלה שפרשו מאורח החיים הדתי לא ויתרו על לחניו של השיר . נוכחנו לראות כי יש יסודות ליטורגיים עמוקים בזמר החלוצי ובזמר העברי, כשם שבשירי התפילה היהודיים יש קשב רב אל העולם מסביב . לאורך כל הלימוד השנתי ליוותה אותנו שאלת הר נבו וחציית הירדן . המורשת הרבתה לעסוק ביציאת מצרים ובחציית ים סוף . היא מיעטה להתייחס להתגלות הארץ המובטחת מעל הר נבו ולחציית הירדן — לכניסה לארץ ישראל הקונקרטית . היחס בין החזון הרחוק וההגשמה הקרובה נראה לעתים עצוב . 'עצב נבו' קראה רחל המשוררת לעמידה המתמדת מנגד, לנוכח הארץ המובטחת ובתוך מאמצי ההגשמה . בחציית הירדן מתגלים נופים שאינם נראים מפסגת ההר . אלו התנסויות אנושיות הנוכחות בחיי יחיד ובחיי ציבור . את פגישותינו ליוו שיתופים אישיים של כל אחד ואחת בהתנסויות אלה של 'נבו' ו'חציית הירדן' . לא פשוטה הייתה עבודת בית-המדרש . הבאנו אליו תהיות רבות

הספריה הציונית, ההוצאה לאור של ההסתדרות הציונית העולמית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help