sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 תוכן ( פרקי אבות ג, ב ) , ועד שגובש ונכתב הנוסח המלא הראשון של התפילה לשלום השלטון . מתי וכיצד התפתח הנוסח הראשון של 'תפילה לשלום המלכות' ? מה היה הטקסט ? מה הייתה משמעותו ? לְמה התכוון המחבר ? מדוע נאמרה התפילה ומתי ? עד כמה הושפע הטקסט היהודי מטקסטים שנכתבו לאותה מטרה, ואשר היו מוּכּרים בדתות אחרות ? במרכז הפרק השני מופיע דיון בתהליך ההיסטורי הארוך של יצירה וניסוח של תפילה יהודית לשלום שלטון שאינו יהודי . בהמשך הפרק מובאות התפילות הראשונות שנכתבו לשלום מדינת ישראל עוד בטרם נכתבה התפילה הנאמרת היום, ואשר סגנונן ותוכנן תואמים וממשיכים את תפילות 'הנותן תשועה' שהתפללו יהודים בתפוצות הגולה . עד כמה הקפידו יהודים לומר את התפילה לשלום השלטון ? עד כמה רצו היהודים — או שמא נכפה עליהם — להתפלל לשלומו של שלטון נוכרי ? האם יש חובה הלכתית להתפלל תפילה זו ? מה המשמעות מבחינת ההלכה לאמירת התפילה במצב שבו שני יהודים נלחמים בשני צבאות שונים זה בזה ; למשל, מלחמת צרפת-פרוסיה ( גרמניה ) ב- 1870 . ידוע היטב כי בצבאות של שני הצדדים היו בלוחמים חיילים יהודים, וכל אחד מהם התפלל לניצחון הצבאי של הצבא שבו שירת . האם בעת שהחייל היהודי התפלל לניצחון ארצו, הוא התפלל לכישלונם ולמותם של חיילים מצבא האויב, ובהם גם יהודים ? מוקד הדיון בפרק השלישי הוא הנימוקים לאמירת התפילה לשלום המלכות, כפי שהנושא מקבל ביטוי הן בספרות ההלכה והן בגילויי דעת, בחוברות פסאודו-רבניות, בכתובות בבתי כנסת וגם בספרות היפה, כמו למשל במחזה 'טוביה החולב' , בספרי זיכרונות ובמקורות כתובים נוספים . שאלת זהותו של מחבר התפילה לשלום מדינת ישראל היא נושא הנידון בפומבי כבר עשרות שנים, ורבים מהמתפללים אותה נדרשו לשאלה זו . מאז החל הדיון הפומבי בשנת תשמ"ד ( 1984 ) נכתבו עליו מאמרים רבים, ובעיקר בדבר השאלה : היש לייחס לסופר ש"י עגנון

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help