sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | " כי מרה מאד הדעת" > רבקה אלינב 3 היא שהגדירה את גבולות הישות הנשית ותכניה, הןכהגדרתן של גילברט וגובאר, בפרקטיקה המציאותית והן בכתובים . נדירותן של נשים משכילות, אמניות ויוצרות בשושלת העצומה של היצירה האנושית אינה נתון של מה בכך שניתן לנמקו בלוגיקה סטטיסטית : הייתכן כי הכישרון האנושי התרכז רק במחצית הגברית של החברה ? בדיעבד, ברור כי ההשתקעות בנושא הייתה מבחינתי מעין חקירה ופענוח של טקסט עומק, שלפעמים דימיתי כי הוא כתוב בדיו סתרים . בחלקיו גיליתי חומרים שהכרתי מניסיוני האישי, במסלול הארוך של צמיחת תודעתי הפמיניסטית ; בחלקים אחרים זיהיתי את סיפורן של חברותי, של אימהותינו הביולוגיות ואימהותינו הרוחניות . רותקתי לא רק במישור ההנאה האינטלקטואלית שבמפגש עם תוכן דעת חדש . היה כאן דבר - מה נוסף בעל משמעות, שתחילתו בהזדהות ובאמפתיה עם דמות האשה שמתקוממת נגד תפיסת הנשיות החסומה והכובלת, ירושת העבר, ותובעת לעצמה חלק בעולם ; והמשכו בגילוי דמות אשה שזכתה ללמוד וגילתה אופקים שלא היו כלולים ב'מִפרט הנשיות' המסורתי . עיניי נפקחו להכיר במוקשים הזרועים על נתיבה : חסימות גלויות וסמויות של אפשרות ההתקבלות וכן קונפליקטואליות בין דחף היצירה לבין התגשמותה כאשה וכאם, שגררה פשרות ( חלקן כואבות ) . וכך, חקירת דמות האינטלקטואלית ביצירתן של שתי יוצרות עבריות בעשורים הראשונים של המאה העשרים היתה ברבות הזמן לכרטיס כניסה למרחבי דעת שאת רוחבם ואת עומקם לא שיערתי . במוֹקד אותם מרחבים מצוי מה שאני מכנה 'עֵט נשים' בהקשריו המגדריים . במהלך המסע הזה חלה ( למרבה השמחה ) תמורה משמעותית, והיצירה הנשית עולה כפורחת . העניין הוא שבשכבת היסוד הקונפליקטואליות לא נפתרה לאשורה . הֱיות אשה שהיא יוצרת ואשת רוח, עדיין כרוך בתשלום מחיר . מצד אחד, בחריגה מהתבנית של שירות וטיפוח - טיפול 4 , יש משום ערעור ואתגוּר של יחסי הכוח בין המינים כתמצית בלעדית של הקיום במעגל האישי והכללי ; ומהצד האחר, הבעיה איננה רק בהתנגדויות של הסביבה המשפחתית והציבורית, אלא גם בעכבות שמקורן בנפש הגיבורות הללו, שהפנימו את הערכים ההגמוניים והיו נתונות בעיצומו של מאבק להשתחרר מהם . המסע 3 מטפורת המראה מופיעה בפרשנותן החתרנית על אגדת שלגיה, כמפתח לאלם הקול הנשי האותנטי ( 1 . Gilbert & Gubar, 1979 : chap ) . 4 כוחן של נשים לא נתפס מעולם ככוח סטטוס הנובע ממומחיות, מעוצמה פיזית או מעמדת שליטה, אלא ככוח מאגי ( בייקר - מילר, 1978 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help