sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ״דווקא רציתי לצאת מגדרי״ רבקה אלינב רונית מטלון שהושמעה ב - ,2013 כי תפוקת סיפורת הנשים הישראלית עד אז מסתכמת ב"מודל רומנטי של סופרת שהיא כולה רחם ובטן", שכתיבתה עוסקת "במשפחה, באהבה ולא בנושא הציבורי" ? ( לי, ,2013 עמ' 8 ) היש בסיס לטענה שעד ימי ההווה לא נתקלנו בדמות גיבורה שנאבקת, לא פעם כנגד הרוח, כדי להגשים את דחף היצירה שמקנן בה ? גיבורה שאם נוטלים ממנה את אופציית היצירה – חייה אינם חיים ? לא כך, לדעתי . העיון שנפרשׂלאורך הספר מבקש להפריך את השאלה : למה אין במצאי העט הנשי העברי אפילו סיפור חניכה אחד בתבנית "דיוקן האמן כאישה" ? מבחינה זו הוא בגדר קומה נוספת של הדיון בהבקעתן של גיבורות מזן האינטלקטואלית - יוצרת בספרי כי מרה מאד הדעת . המהלך הפרשני בשלושת שערי הספר הנוכחי מתחקה אחר הדקדוק הפנימי של מסע החניכה הנשי : היכן חוצה מסע זה את הנרטיב הגברי . לשם כך יהיה עלינו להתוודע אל תבניתו התיאורטית ואל תשובת - הנגד של ההגות הפמיניסטית בנוגע לחניכה הנשית . נבקש לברר מהן נקודות ההשקה בין מסע הגיבור למסע הגיבורה, ואילו אמצעים פואטיים נוקטות הסופרות כדי לייחד חניכת גיבורותיהן ; אם הגיבורות שהפציעו בסיפורת הנשים המוקדמת היו בגדר הבלחה חד - פעמית, או שהיו מקור השראה לדור הכותבות הבא ; אם אפשר לזהות תוואי של התפתחות פרוגרסיבית בתבנית הנשיות של הגיבורה האמנית – האוטונומיה הרוחנית, הכמיהה לדעת, הרגשת הייעוד – במעבר מדור אחד של יוצרות למשנהו . את התשובות לשאלות אלה ודומותיהן נבקש לחלץ מחקירתן של עלילות החניכה הנשית ברומנים של שלוש יוצרות : שורשי אוויר [ 1987 ] ; באהבה, נטליה [ 2005 ] ; אישה בגן [ 3102א ] לרות אלמוג ; למאטיס יש את השמש בבטן [ 1995 ] ; הנה אני מתחילה [ 2003 ] ליהודית קציר ; ליוויתי אותה בדרך לביתה [ 1991 ] לעמליה כהנא - כרמון . העובדה שיצירתן של אלמוג וכהנא - כרמון היא שדה חרוש מבחינת נפח הביקורת שהיא ספחה לא נסתרה ממני, והיא גם מוזכרת בספר . זה טפל לעיקר שהוא סיפורת נשים ישראלית מצד אחד ונרטיב החניכה של גיבורה אמנית מצד שני והמפגש ביניהם : היש בו ממש ? האם המפגש הזה הניב יבול יצירתי ? הידרשות חוזרת לרומנים נשיים ותיקים יש בה כדי להעיד על רלוונטיות העומדת מול שיני הזמן, בדיוק כפי שזה נכון בנוגע לקלסיקה באשר היא . בניגוד להיקף המדוד של סיפורת כהנא - כרמון, אלמוג היא סופרת פורה, והעניין שלה בנושא משתקף בנפח שיצירתה תופסת בספר . הספר מחולק לשלושה שערים – שער לכל יוצרת . כל אחת מהן מוצגת ב"כרטיס ביקור" בראש השער, וכאן אסתפק בהארה כללית . עמליה כהנא - כרמון

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help