sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | ״דווקא רציתי לצאת מגדרי״ רבקה אלינב הספרותי מתעצם . הדוגמה האולטימטיבית בספרות המערב לזיקה בין סיפור התעצבותו של הגיבור כאמן לבין היוצר שמאחוריו היא דיוקן האמן כאיש צעיר משנת 1916 ( ג'ויס, 1791ב ) . הגיבור סטיבן דדאלוס ( Stephen Dedalus ) הוא בבואה ספרותית של ג'ויס בפרטיו הביוגרפיים ובתכונות האישיות ( ראו הרחבה במבוא ) . דוגמאות נוספות ( מני רבות ) לקביעה זו הם הנובלה טוניו קרגר ( תומס מאן, 1903 / 1998 ) , והרומנים בנים ואוהבים ( ד״ה לורנס, 1913 / 1980 ) , דמיאן ( הרמן הסה, 1919 / 1976 ) , בעקבות הזמן האבוד ( מרסל פרוסט, 1992 – 2002 ) , הבט הביתה, מלאך ( תומס וולף, 1980 / 1929 ) . העניין בגיבורה - במסע החיים שלה להיהפך לאומנית, שהתחלותיו בהגות שהפרתה את הגל השני של המהפכה הפמיניסטית - תפס תאוצה . בעשורים האחרונים הוא בלי ספק אחד מנושאיה החמים . לארץ הגיעו הדים ראשונים שלו בשנות השמונים, ובנראוּת מוגברת במעבר מן האלף הראשון לשנת אלפיים . היו אלה חוקרות פמיניסטיות שהשראת המחקר הפמיניסטי במערב ופרקטיקות הקריאה הביקורתית שפותחו בו, אשר הפנו לראשונה זרקור אל סוגיית החניכה בגילוייה בסיפורת הנשים העברית . כך, חנה נוה ( 1999 ) הצביעה על התמה של יחסי אם - בת, שיוצרות החלו להידרש אליה, כמוקד וכמאפיין של חניכה נשית ; דיונה המאיר עיניים של פנינה שירב ( 1998 ) בייצוגי נשיות ושיח נשי, לרבות התייחסותה ליסודות חניכתיים בכתיבתן של שלוש מבכירות הסופרות הישראליות ; וניתוחה הידעני של יעל פלדמן ( 2002 ) - כל אלו שפכו אור על הזיקות בין ההתפתחות המהוססת של מודעות פמיניסטית אצל הסופרות שהיא דנה בהן, לבין היעדרותן של תבניות חניכה של גיבורה ביצירותיהן . בבחינת ההתייחסויות שהנושא זכה לו בולטת לעין הציפייה הנכזבת של חוקרות לרומן הנכסף – רומן הנישא על כתפי גיבורה יוצרת . ראשיתה של נימה זו בקביעה של לילי רתוק, כי טרם נכתב דיוקן של אישה המעוררת הזדהות מבחינת עצמאותה הרוחנית ( פישביין, 1988 ) ; המשכה בקביעה של פלדמן, כי בין הסופרות מושאות דיונה – עמליה כהנא - כרמון בכללן – אין "אפילו לדמיין דמויות נשיות" ריבוניות, לא כל שכן לספק אפילו 1 ובאותו תוקף, כעבור עשור, "'דיוקן אמנית' אחד" ( פלדמן, ,2002 עמ' 43 ) . 1 בספרה זה בוחנת פלדמן מניפה של סיפורת נשים ישראלית בשנות השבעים והשמונים על פי המפתח של הרומנסה הנשית לצד מודלים מן ההגות הפמיניסטית . על ציר זה, כהנא - כרמון ממוקמת בתחילתו ( לא העניקה שחרור פמיניסטי לגיבורתה ) ואילו רות אלמוג ממוקמת בסופו, משמע : גיבורתה חרגה מסַד סיפור הרומנסה . היא "מוכנה סוף סוף לאמץ את השיגעון של מורשתה האִמהית [ . . . ] ועומדת למצוא את האותנטיות שלה בכתיבה", להתממש כאמנית ( עמ' 229 – 230 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help