sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ס ק ס , ת ר ו פ ו ת ו ר ו ק נ ' ר ו ל 12 מכלל האוכלוסייה בישראל כ- 12 אחוזים, הצפי הוא כי עד 2030 יעלה שיעור המבוגרים ל- 14 אחוזים . יש לזכור כי ישראל היא מדינה צעירה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, ואחוז המבוגרים בה נמוך יחסית, הודות לשיעור הילודה הגבוה . באירופה כ- 20 אחוזים מכלל האוכלוסייה הם מבוגרים, והצפי הוא שבשנת 2060 תהיה קבוצת הנשים בנות ה- 85 ומעלה הגדולה ביותר באוכלוסייה . עצמו לרגע את עיניכם וחשבו כיצד ייראה העולם כאשר הקבוצה הגדולה ביותר תהיה של נשים בנות 85 ? מה יהיו סדרי העדיפויות בעולם שכזה ? איך תיראה הכלכלה ? מי יעבוד ויפרנס ? מי יטפל במבוגרים ובחולים ? כשהצגתי את הנתונים הללו בפני תלמידי כיתה ב' בבית הספר של בתי, הפתיעו אותי הילדים בשאלה שכלל לא חשבתי עליה והיא — "בת כמה תהיי בשנת 2060 ? " פתאום הבנתי שגם אני, אם יתמזל מזלי, אהיה חלק מהקבוצה הגדולה ביותר באוכלוסייה, הקבוצה של בנות ה- 85 . עם נתונים כאלה נשאלת השאלה, מדוע בעצם נכתבו כל כך מעט ספרים בנושא הזקנה ? אחת הסיבות לכך טמונה במשפט המהדהד של חברת קוקה קולה : "העולם שייך לצעירים" . המשפט הזה מנציח את ההבניה החברתית בעולם הרואה בצעירים את קבוצת ההתייחסות המרכזית ומבטל במחי יד את החוויות, את הניסיון ואת הצרכים של אוכלוסיות אחרות . המונח "גילנות" ( אפליה על רקע של גיל ) משקף היטב את היחס המורכב בחברה כלפי אנשים מבוגרים, ועשוי להסביר את היעדרם של ספרים ייעודיים שמטרתם לעזור לאנשים להתמודד עם זקנתם ועם זקנת יקיריהם . מחקרים קובעים כי אנשים מייחסים לאנשים מבוגרים תכונות חיוביות כגון חוכמה, שיקול דעת ואפילו טוב לב וחמלה . אך מתברר כי אותם אנשים מייחסים לאנשים מבוגרים גם תכונות שליליות כמו אטיות וחוסר ישע, ואף רואים בהם עול חברתי, רק בשל גילם . למרות הייחוס של תכונות חיוביות לזקנה ולאנשים מבוגרים, ועל אף הידיעה הברורה שכולנו, מי בעתיד הקרוב ומי בעתיד הרחוק, נהיה זקנים אם יתמזל מזלנו, הערך החברתי-תרבותי המיוחס לנעורים גבוה הרבה יותר . המשפט "חמישים הוא הארבעים החדש" משקף באופן נחרץ את רצוננו להדוף מאיתנו את הזקנה ולהישאר "צעירים לנצח" . אבל הזקנה, כך מראה המציאות, פוגשת

מטר הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help